Mielőtt félre verném a harangokat, talán nem árt leadni egy figyelemfelkeltő jelzést.
Remélem városunk „jeles” könyvvizsgálója résen van, és ébersége nem csak az éves mérleg auditálására terjed ki, hanem zárszóként és menet közben is hangot ad észrevételeinek.
Nos, bizonyára nem kerülték el figyelmét a múlt évi mérleg jóváhagyásakor a beszámolóban észlelhető furcsaságok, de a bizottsági üléseken látottak, hallottak szerint a képviselők többségének nem szúrt szemet jó néhány szálka, akarom mondani gerenda. Bár az elnökök a könyvvizsgáló jelenlétével biztosították a szakértelmet, a bizottsági tagok nem éltek a lehetőséggel, s a szakértőnek sem támadt ingerenciája a megszólalásra. Talán majd a testületi ülésen?
Olvasgassunk bele egy kicsit a kapcsolatos előterjesztésekbe, és vonatkozó dokumentumokba, lássuk mi a helyzet.
A Nagyatád Város Honlapján bárki által elérhető előterjesztések és jegyzőkönyvek, valamint a 2011. március 31-ei beszámoló szerint a város kötelezettségállománya 2010. december 31-én 2.791.576.000.- Ft volt.
A város pénzügyeit vezető bank az elmúlt évben a korábbi 390 millió Ft-os folyószámla hitelkeretet szeptemberben 23.646.000.- Ft-al, év végére további szigorítással 364 millió- Ft-ra csökkentette, míg ebben az évben 300 millió- Ft-ra csökkenti.
Nem ezért ír ki véletlenül közbeszerzést az önkormányzat a bankszámlavezetésre? Tényleg a megemelkedett banki költség a bankváltás oka?
A város a fejlesztési célú hitel és kötvénytörlesztési kötelezettségeinek, 2010-ben már nem tudott határidőre eleget tenni. A 900.000.000.- Ft felvett svájci frank alapú kötvény árfolyamának emelkedése miatt, a tőketörlesztés ellenére a kötvényállomány 222.492.000.-Ft-al növekedett.
Vagyonhasznosításból, illetve értékesítésből összesen 85.158.370. Ft bevétel keletkezett.
2009 évben ez az összeg 196.582 452.-Ft, 2008 évben 209.501.215.-Ft.
Jól érzékelhetően, ahogy fogynak a bérbe adható vagyonelemek, illetve a forgalomképes ingatlanok, úgy radikálisan csökken az önkormányzat vagyonának hasznosítható értéke is.
A 2011. évi költségvetés 2011. február 17-i ülésére!!!
Az intézményrendszer újjászervezése és a működési hatékonyság növelése elkerülhetetlen az önkormányzati tevékenység minden területén. Ez egyrészt intézményi integrációval, másrészt a feladatok újragondolásával, a szolgáltatások szűkítésével, a kiadások csökkentésével érhető el.
A bevételek és kiadások tervezésekor a 2010. évi eredeti előirányzatokból indultunk ki. A működési előirányzatoknál a 2011-ben szükséges kiadásokkal terveztünk az intézményeknél és a polgármesteri hivatalnál egyaránt.
Új beruházás indítását 2011-ben nem tervezzük.
Az elmúlt időszakban tőketörlesztési és kamatfizetési kötelezettségeinknek eleget tettünk. A hosszú lejáratú fejlesztési hitelek éves esedékes részleteinek törlesztése nem okoz nehézséget. A jelenlegi finanszírozási, pénzügyi helyzetben a kötvénykibocsátás tőketörlesztési kötelezettsége megnehezíti gazdálkodásunkat, annak teljesítése a mostani mértékben és feltételekkel nem biztosítható. Gazdálkodásunkhoz reálisan 400.000 eFt folyószámla hitelkeretre lenne szükségünk. Javasoljuk, hogy a számlavezetést más pénzintézethez helyezzük át, a folyószámla hitelkeret szükséges mértékének feltétele érvényesítésével.
Összességében megállapítható, hogy költségvetésünkben 2011-ben is jelentős hiánnyal kell számolnunk. Gazdálkodásunknak elsősorban a kötelező feladatok ellátását, az intézmények megfelelő szintű működtetését kell biztosítania úgy, hogy költségvetésünk egyensúlyát megőrizzük. A működési kiadásaink jelentős nagyságrendű csökkentése szükségszerű és önkormányzatunk érdekeit szolgálja. Partnereink, számlavezető bankunk is elvárják a kiadási-bevételi egyensúly, a likvid pénzügyi helyzetünk érdemi javítását. A tartós forráshiány miatt a pénzügyi helyzet csak átszervezési intézkedésekkel nem kezelhető, szükséges a feladatok differenciált csökkentése, illetve egyes juttatások, hozzájárulások elhagyása. A 2011-es év meghatározó feladata a likviditás-finanszírozás biztosítása, ezzel a 11 feladatellátás-működés feltételeinek a finanszírozása; valamint a folyamatban lévő fejlesztéseink, beruházásaink eredményes befejezése.
2. pont a képviselő-testület Ormai István polgármester cafetéria juttatásának éves összegét 2011. január 1. napi hatállyal az 5-ös szorzó, valamint a köztisztviselői illetményalap – 38.650 – szorzataként 193.250 Ft-ban állapítja meg.
6. A képviselő-testület az önkormányzat alkalmazásában álló közalkalmazott munkavállalók részére 2011. március 1-től természetbeni juttatásokat – cafetéria – nem biztosít. A közfoglalkoztatott munkavállalók és más foglalkoztatási jogviszonyban állók részére cafetéria juttatást nem biztosít.
A képviselő-testület kezdeményezi a Nagyatád Város Önkormányzata által kibocsátott kötvény törlesztése feltételeinek módosítását, a futamidő meghosszabbítását, a tőketörlesztés átütemezését.
A képviselő-testület kezdeményezi az önkormányzat finanszírozási lehetőségei biztosítása érdekében a folyószámla hitelkeret mértékének 400.000 eFt-ban történő biztosítását. 68 millió ez évi hitel és folyószámlahitel 400 millió
2011. évre tervezett értékesítési nettó bevétel mindösszesen: 196.508.224.-Ft
A bevételek és a kiadások közötti egyensúly megteremtésének módja
ÖR. 7. §
A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 566.926 eFt forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen belül a felhalmozási célú hitel összege 116.840 eFt, a pályázat megelőlegező, éven belüli hitel összege 86.086 eFt, a legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámlahitel összege 364.000 eFt.
A kt. működtetése 5.664.- Ft/fő, de a teljes hivatal 33.600.- Ft/fő összegbe kerül. Míg a teljes út, járdajavításra karbantartásra 468 Ft/fő, parkfenntartásra, játszóterekre, fásítás, virágosításra, csigák, gyomirtására, növényvédelemre 511 Ft, településtisztaságra, rágcsáló, szúnyogirtás, hó tolás, takarítás 1118.- Ft összeg jut, tehát a teljes városüzemeltetési szakfeladatra a közvilágítási, vízkár elhárítási költségekkel egyetemben 4895Ft jut, 769 Ft-al kevesebb, mint a képviselő testület működtetésére.
Nagyon csodálkoztam volna, ha ebben az évben nem találtam volna tételt a könyvtár homlokzat felújítására.
Az önkormányzati épületek 2 milliós felújítással. Évek óta gumicsont az út és járdafelújítása, de sem 2009-ben, sem 2010 nem készültek el, így nem meglepő hogy ez évben is 100 millióval szerepel. Ha az elmúlt években a betervezett munkákra nem volt pénz, akkor miért hiszi a testület, hogy idén meg tudja csináltatni.
Nézzünk a számok mögé. Az önkormányzat mérlege szerint a következőképpen alakult a város pénzügyi helyzete:
2008.év 2009.év 2010.év (1000 Ft.)
I. Hosszú lejáratú kötelezettségek 1.166.395 1 232 702 1 570 082
II. Rövid lejáratú kötelezettségek 617.048 922 349 1 221 494
Összes kötelezettség: 1.783.443.- 12.155.051.- 2.791.576.-
2009. évben az előző évhez viszonyítva 371.608.- Ft-tal, míg 2010. már 636.525.- Ft-tal nőt a város adósságállománya. Tehát 2009 éven 1.018.000.- Ft/nap, míg 2010. évben már 1.743.904.- Ft/nap összeggel nagyobb a napi adósságállomány az elmúl évhez viszonyítva.
Kíváncsian várom, hogy a testületi ülésen hangot ad e valaki aggodalmának, a fenti „mutatókra” tekintettel. Persze lehet hallgatni róla, de attól a helyzet még nem változik. A kampány során néhány képviselőtől, ha jól emlékszem más „koncepciót” olvastam. Holnap megkeresem a szórólapokat.