HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Mielőtt félre verném a harangokat, talán nem árt leadni egy figyelemfelkeltő jelzést.

Remélem városunk „jeles” könyvvizsgálója résen van, és ébersége nem csak az éves mérleg auditálására terjed ki, hanem zárszóként és menet közben is hangot ad észrevételeinek.

Nos, bizonyára nem kerülték el figyelmét a múlt évi mérleg jóváhagyásakor a beszámolóban észlelhető furcsaságok, de a bizottsági üléseken látottak, hallottak szerint a képviselők többségének nem szúrt szemet jó néhány szálka, akarom mondani gerenda. Bár az elnökök a könyvvizsgáló jelenlétével biztosították a szakértelmet, a bizottsági tagok nem éltek a lehetőséggel, s a szakértőnek sem támadt ingerenciája a megszólalásra. Talán majd a testületi ülésen?

Olvasgassunk bele egy kicsit a kapcsolatos előterjesztésekbe, és vonatkozó dokumentumokba, lássuk mi a helyzet.

A Nagyatád Város Honlapján bárki által elérhető előterjesztések és jegyzőkönyvek, valamint a 2011. március 31-ei beszámoló szerint a város kötelezettségállománya 2010. december 31-én 2.791.576.000.- Ft volt.

A város pénzügyeit vezető bank az elmúlt évben a korábbi 390 millió Ft-os folyószámla hitelkeretet szeptemberben 23.646.000.- Ft-al, év végére további szigorítással 364 millió- Ft-ra csökkentette, míg ebben az évben 300 millió- Ft-ra csökkenti.

Nem ezért ír ki véletlenül közbeszerzést az önkormányzat a bankszámlavezetésre? Tényleg a megemelkedett banki költség a bankváltás oka?

A város a fejlesztési célú hitel és kötvénytörlesztési kötelezettségeinek, 2010-ben már nem tudott határidőre eleget tenni. A 900.000.000.- Ft felvett svájci frank alapú kötvény árfolyamának emelkedése miatt, a tőketörlesztés ellenére a kötvényállomány 222.492.000.-Ft-al növekedett.

Vagyonhasznosításból, illetve értékesítésből összesen 85.158.370. Ft bevétel keletkezett.

2009 évben ez az összeg 196.582 452.-Ft, 2008 évben 209.501.215.-Ft.

Jól érzékelhetően, ahogy fogynak a bérbe adható vagyonelemek, illetve a forgalomképes ingatlanok, úgy radikálisan csökken az önkormányzat vagyonának hasznosítható értéke is.

A 2011. évi költségvetés 2011. február 17-i ülésére!!!

 

Az intézményrendszer újjászervezése és a működési hatékonyság növelése elkerülhetetlen az önkormányzati tevékenység minden területén. Ez egyrészt intézményi integrációval, másrészt a feladatok újragondolásával, a szolgáltatások szűkítésével, a kiadások csökkentésével érhető el.

A bevételek és kiadások tervezésekor a 2010. évi eredeti előirányzatokból indultunk ki. A működési előirányzatoknál a 2011-ben szükséges kiadásokkal terveztünk az intézményeknél és a polgármesteri hivatalnál egyaránt.

Új beruházás indítását 2011-ben nem tervezzük.

Az elmúlt időszakban tőketörlesztési és kamatfizetési kötelezettségeinknek eleget tettünk. A hosszú lejáratú fejlesztési hitelek éves esedékes részleteinek törlesztése nem okoz nehézséget. A jelenlegi finanszírozási, pénzügyi helyzetben a kötvénykibocsátás tőketörlesztési kötelezettsége megnehezíti gazdálkodásunkat, annak teljesítése a mostani mértékben és feltételekkel nem biztosítható. Gazdálkodásunkhoz reálisan 400.000 eFt folyószámla hitelkeretre lenne szükségünk. Javasoljuk, hogy a számlavezetést más pénzintézethez helyezzük át, a folyószámla hitelkeret szükséges mértékének feltétele érvényesítésével.

 

Összességében megállapítható, hogy költségvetésünkben 2011-ben is jelentős hiánnyal kell számolnunk. Gazdálkodásunknak elsősorban a kötelező feladatok ellátását, az intézmények megfelelő szintű működtetését kell biztosítania úgy, hogy költségvetésünk egyensúlyát megőrizzük. A működési kiadásaink jelentős nagyságrendű csökkentése szükségszerű és önkormányzatunk érdekeit szolgálja. Partnereink, számlavezető bankunk is elvárják a kiadási-bevételi egyensúly, a likvid pénzügyi helyzetünk érdemi javítását. A tartós forráshiány miatt a pénzügyi helyzet csak átszervezési intézkedésekkel nem kezelhető, szükséges a feladatok differenciált csökkentése, illetve egyes juttatások, hozzájárulások elhagyása. A 2011-es év meghatározó feladata a likviditás-finanszírozás biztosítása, ezzel a 11 feladatellátás-működés feltételeinek a finanszírozása; valamint a folyamatban lévő fejlesztéseink, beruházásaink eredményes befejezése.

 

2. pont a képviselő-testület Ormai István polgármester cafetéria juttatásának éves összegét 2011. január 1. napi hatállyal az 5-ös szorzó, valamint a köztisztviselői illetményalap – 38.650 – szorzataként 193.250 Ft-ban állapítja meg.

 

6. A képviselő-testület az önkormányzat alkalmazásában álló közalkalmazott munkavállalók részére 2011. március 1-től természetbeni juttatásokat – cafetéria – nem biztosít. A közfoglalkoztatott munkavállalók és más foglalkoztatási jogviszonyban állók részére cafetéria juttatást nem biztosít.

 

A képviselő-testület kezdeményezi a Nagyatád Város Önkormányzata által kibocsátott kötvény törlesztése feltételeinek módosítását, a futamidő meghosszabbítását, a tőketörlesztés átütemezését.

 

A képviselő-testület kezdeményezi az önkormányzat finanszírozási lehetőségei biztosítása érdekében a folyószámla hitelkeret mértékének 400.000 eFt-ban történő biztosítását. 68 millió ez évi hitel és folyószámlahitel 400 millió

 

2011. évre tervezett értékesítési nettó bevétel mindösszesen: 196.508.224.-Ft

 

A bevételek és a kiadások közötti egyensúly megteremtésének módja

 

ÖR. 7. §

A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 566.926 eFt forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen belül a felhalmozási célú hitel összege 116.840 eFt, a pályázat megelőlegező, éven belüli hitel összege 86.086 eFt, a legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámlahitel összege 364.000 eFt.

A kt. működtetése 5.664.- Ft/fő, de a teljes hivatal 33.600.- Ft/fő összegbe kerül.  Míg a teljes út, járdajavításra karbantartásra 468 Ft/fő, parkfenntartásra, játszóterekre, fásítás, virágosításra, csigák, gyomirtására, növényvédelemre 511 Ft, településtisztaságra, rágcsáló, szúnyogirtás, hó tolás, takarítás 1118.- Ft összeg jut, tehát a teljes városüzemeltetési szakfeladatra a közvilágítási, vízkár elhárítási költségekkel egyetemben 4895Ft jut, 769 Ft-al kevesebb, mint a képviselő testület működtetésére.

Nagyon csodálkoztam volna, ha ebben az évben nem találtam volna tételt a könyvtár homlokzat felújítására.

Az önkormányzati épületek 2 milliós felújítással. Évek óta gumicsont az út és járdafelújítása, de sem 2009-ben, sem 2010 nem készültek el, így nem meglepő hogy ez évben is 100 millióval szerepel. Ha az elmúlt években a betervezett munkákra nem volt pénz, akkor miért hiszi a testület, hogy idén meg tudja csináltatni.

Nézzünk a számok mögé. Az önkormányzat mérlege szerint a következőképpen alakult a város pénzügyi helyzete:

                                                                                2008.év                  2009.év                 2010.év (1000 Ft.)

I. Hosszú lejáratú kötelezettségek                 1.166.395                1 232 702             1 570 082

II. Rövid lejáratú kötelezettségek                     617.048                   922 349              1 221 494

Összes kötelezettség:                                        1.783.443.-             12.155.051.-      2.791.576.-

 

2009. évben az előző évhez viszonyítva 371.608.- Ft-tal, míg 2010. már 636.525.- Ft-tal nőt a város adósságállománya. Tehát 2009 éven 1.018.000.- Ft/nap, míg 2010. évben már 1.743.904.- Ft/nap összeggel nagyobb a napi adósságállomány az elmúl évhez viszonyítva.

 

Kíváncsian várom, hogy a testületi ülésen hangot ad e valaki aggodalmának, a fenti „mutatókra” tekintettel. Persze lehet hallgatni róla, de attól a helyzet még nem változik. A kampány során néhány képviselőtől, ha jól emlékszem más „koncepciót” olvastam. Holnap megkeresem a szórólapokat.

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr192787010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Goldstar 2011.03.31. 13:04:30

Mit kell ehhez még hozzá szólni?

A tények beszélnek, márpedig a felsorolásból nem sok kedvező változás olvasható ki a jövőre vonatkozóan.

Én nem kívánom megbántani a nyugdíjas társadalmat, de tudomásul kell venni, közülük nem sokan értik a halmaz összetételét, ez által elfogadják azt a mesebeli magyarázatot, amit a nyugdíjas napokon ismertet velük - az egyébként közgazdasághoz nem sokat értő - tulipános Pista.

Abban azonban bele tudnának szólni, hogy a trend ne folytatódjon.

Erre a lehetőségük 4 évenként meg van.

Ismét el kell hozakodnom a népesség csökkenésével, de nem kívánok részleteiben erről szólni.

Tessék csak elképzelni, ilyen vezetés mellet a lakosság hány %-a marad a településen, mely rétegből, azok közül milyen lesz a populáció, a születési arány, és az a nemzedék képes lesz-e megbirkózni azokkal a nem szerény feladatokkal, amelynek alapját a jelenleg hatalmi pozícióban lévő dilettáns szemlélet határozza meg!

S.O.S 2011.03.31. 15:57:44

Tisztelt Bakos Úr!
Úgy látom nem volt elég figyelmes, mivel a mérlegadatok alaposan elcsúsztak. A tények kedvéért mégegyszer:
2008. év 2009. év 2010. év
I. Hosszú lejáratú kötelezettségek 1.166.395 1 232 702 1 570 082
II. Rövid lejáratú kötelezettségek 617.048 922 349 1 221 494
Összes kötelezettség: 1.783.443.- 2.155.051.- 2.791.576.-
2010. évben a városvezető 72.666.- Ft/óra bérrel tudta növelni a városlakók adósságállományát.
Ekkora órabér nem Pis(kó)ta, napi 24, havi 744, évi 8928 nagyatádi ember egy havi munkabére.
Ha 2011 évben nem megy csődbe a város és megkapja a kért hiteleket, úgy az ez évi mérlegét kb., 3.300.000.- Ft kötelezettséggel tudja zárni.

S.egítsünk O.rmai S.tephannak!!!

civil48 2011.03.31. 16:36:36

@Bakos Józsi: Save Our Souls (csak tudnám, hogy miért nem beszélsz magyarul?)blogodat a @S.O.S komentjéhez(amihez gratulálok, főleg a komment nick-néve "megfejtéséhez") hasonlóan rövidítem: A város 2011.évi pü.tervének bizottsági "megvitatásán" felvértezett könyvvizsgálói segédlet mellett sem volt vita, - egy "kukk" sem volt. A városnak 2010.dec.31.i állapot szerint 2,8 milliárd (nem millió!!) hitel + ki nem fizetett számla tartozása van! Mivel a jelenlegi számlavezető bank nem biztosít (sőt csökkenti)a felvehető hitelkeretet, így olyan bankot kell keresni aki megadja az évi 400 milliót. Ha ez sikerül is, új beruházás nem indítható.A polgármester havi 193.000.-Ft/hó cafetéria juttatást kap, - viszont a közszolgáknak nuku. Az országgyűlési választáson oly dörgedelmes, eladósodás-megszüntető körlevéllel "üzletelő" fidesz-jelöltek ha itt nem, akkor a testületi ülésen talán megszólalnak. Vagy nem. Egy a fizetség,akarom mondani a tiszteletdíj.Ennyi.

Goldstar 2011.04.01. 09:42:59

Nekem ez helyenként magas!

De ez nem változtat a Tulipános gondolkodás módján, a döntés helyzetben lévő egyéneknek tud biztosítani teljeskörű étkezést, és a susulykával ízesített ételt úgy szervírozza, hogy annak a fogyasztója még örül is!

Ezek után kérdés; miben S.egítsünk O.rmai S.thepannak?

A bordó öltönyünkben, az étel ízesítésében, vagy bank kiválasztásában?

Itt azért megjegyzem, meg van már a Bank, ennek kiválasztása csak színjáték, ugyanis a bankok versenyeznek az Önkormányzat kegyeiért. Nekik nem abból származik tőkéjük, hogy a Juliska néni megtakarításait kihelyezzék.
Az Önkormányzati Intézmények lényegesen többet hoznak számukra, mint azt az egyszerű nép gondolja.
Én most nem kívánok nyilatkozni a vissza szivattyúzásról, de van róla véleményem.
süti beállítások módosítása