Szeretett polgármesterünk már regnálásának kezdete óta nehezményezte a reá is vonatkozó önkormányzati „házirendet”, mivel a „fehérházi” apparatcsik képzőn anno olyan polihisztorokat képeztek, akik minden előírás, korlát és kontroll nélkül megoldanak minden feladatot. Miután Lenin-fiú nem lehetett belőle, hát megpuccsolta akkori anyaegyesületét, s az MSZP-ből kiválva felcsapott polgármesternek.
A magával vitt elvtársakkal, új mentora segítségével, egyesületnek álcázott egyszemélyes párt satellit szervezetét hozta létre, hogy a vöröset sutba dobva, gesztenyés zászló alatt küzdhessen Nagyatádért.
Már a második ciklusa során megkezdte a házirend SZMSZ. (Szervezeti és Működési Szabályzat) átszabását, az első ciklusában észlelt akadályok eltakarítása érdekében. Az ellenvéleményeket, s főleg a kritikai észrevételeket nehezen viselte, ezért módosítgatta a képviselői hozzászólások, és viszontreagálások időtartamát.
Ezt követően „kiherélte” a közmeghallgatás intézményét. A kezdetekben bármit kérdező választópolgárokat rászorította, hogy csak az éves költségvetéssel kapcsolatosan szólhatnak. Később módosította ukázát, mely szerint már csak a városfejlesztéssel kapcsolatosan lehetett, ill. lehet kérdezni, és hozzászólni. Zokon vette a képviselőkhöz intézett névszerinti kérdéseket, mert társait kiskorúsítva elvárja, hogy minden kérdésre ő válaszolhasson. Ennek eredménye, hogy a közmeghallgatás intézménye elvileg létezik, de mára gyakorlatilag kimúlt. Valamikor 200-an tolongtak az éves MÜV-házi közmeghallgatáson, de az utóbbi években a városházi már érdektelenségbe fulladt.
Az esetleges érdeklődők további csökkentése érdekében megváltoztatta a jól bevált korábbi gyakorlatot, s a képviselő-testületi ülések időpontját átrakta 16-ról 14-órára. Az aktív dolgozó polgárok ekkor még zömében dolgoznak, a nyuggerek meg a „kertben” szorgoskodnak (vagy szunyókálnak), így vajmi kevesen követhetik árgus szemekkel polgármesterünk áldásos tevékenységét. Annál is inkább, mivel az Ormai TV az ülések felvételének ismétlését megszüntette, nehogy eszébe jusson akár egyetlen „lemaradottnak” is megnézni az új „Fényes szelek” ténykedését.
Antidemokratikus húzásai mind-mind fölényének megőrzését szolgálják (fennmaradása érdekében képes volt másodszor is felölteni Brutus jelmezét, hogy hátba szúrhassa mentorát, akinek trónját köszönhette).
Szabálytalan pénzügyi manőverei eltussolása céljából képes volt beáldozni a partnerségre kényszerített beosztottját, a kórház igazgatóját, majd „megújulása” érdekében régi fegyverhordozóját, a gesztenyés csapatának elnökét is. A nyilvánosságra hozott corpus delicti-ket mutyi partnere kapcsolata segítségével letiltatta az internetről.
Már hallom is lelki füleimmel polgármesterünk tiltakozását, miszerint minden SZMSZ módosítást a testület hagyott jóvá, de természetesen nem teszi hozzá, hogy az ő kezdeményezésére. A különböző együttműködési megállapodások és titkos paktumok mindig biztosították a keresztülvitelhez (szavazáshoz) szükséges többséget.
Ha valaki azt gondolná, hogy ennyivel beérte, hát ki kell, hogy ábrándítsam.
Korábbi jegyzetemben már jeleztem, hogy a testületi üléseken hiába van jelen 3-4 jogvégzett „őr”, a törvényesség mégis rendre hiátust szenved. A legutóbbi önkormányzati választást megelőzően 8 hónapon keresztül a vonatkozó előírás ellenére nem adták közre a testületi-ülésekről készült jegyzőkönyvet. Nem rakták fel az internetre, nem küldték meg a könyvtárnak, s még a felügyeletet gyakorló kormányhivatal sem kapta meg az információs dokumentumokat. A felettes szerv a jelzést követően intézkedett, s lássunk csudát, a jegyzőkönyvek megjelentek az önkormányzat honlapján. Arról nincsen tudomásom, hogy a kormányhivatalhoz is beérkezett-e, de azt bizton állíthatom, hogy a könyvtár a mai napig nem kapta meg a hiányzó dokumentumokat.
Zákson (nagy ügy, és akkor mi van) mondhatná bárki, s bizonyára többen is osztanák véleményét. Látszólag igazuk van, de várjunk egy kicsit, nehogy elkerülje a kordé a szamarat.
A kormányhivatal tájékoztatása szerint a városháza létszámhiányra hivatkozva sértette meg sorozatban a törvényi előírást, s ezért voltak elnézőek a jogkövető magatartás mellőzését illetően. Na, de egy állampolgár próbálna meg ily módon szabotálni.. Mellesleg érthetetlen, hogy miközben az önkormányzat korábbi hatásköre és feladata jelentős mértékben csökkent, a városháza létszáma közel sem azonos arányban. Az utóbbi évek rövid ülései (12 perc-2 óra) és jegyzőkönyvei (4-30 oldal) nem indokolják az ekkora csúszásokat, mivel a korábbi években (2004-2010) 4-11 órás ülések 60-90 oldalas jegyzőkönyvei időre elkészültek.
Ha szükséges, miért nem vesznek fel jegyzőkönyv író adminisztrátort? Néhány tízezer forintos bérért bizonyára akadna jelentkező, s ha szépen kérnék, talán valamelyik korábbi (nyugdíjba ment) gyakorlott munkatárs is vállalna besegítést.Ha telik a felesleges alpolgármesterekre (40 millió Ft./ciklus), akkor talán egy adminisztrátorra is futhatná.
Akkor még a polgármester szabadság megváltásáról nem is beszéltünk. Itt ismét felmerül a jogvégzettek felelőssége. Anno dacumál (2004-ben) hosszú torzsalkodást követően a bizottsági elnökökből ad hoc bizottság is alakult, a polgármester szabadságolásának ütemezésére. Ennek ellenére (a „csókosoknak köszönhetően) egyetlen évben sem vette ki szabadságát polgármesterünk, hanem szépen felhalmozva minden ciklus végén kifizettette. Mikor az MSZP csillaga leáldozóban volt (2010) az együttműködési megállapodást felmondta velük, s titkos paktumban biztosíttatta a FIDESZ Hurka Gyurka frakciójával a két alpolgármester választásának lehetőségét, valamint a juttatásainak csorbítatlan folyósítását. A státuszokat (bizottsági elnök, tanácsnok, alpolgármester) zsákmányként kezelte, s az elvtelen lojalitást hálálta meg velük. A szakmaiság smafu volt számára, mert a bizottsági elnöki funkciók osztásánál a racionalitást mellőzve, a lojalitás jutalmazását helyezte előtérbe. Így fordulhatott elő, hogy a pénzügyi bizottság élére az egyetlen közgazdász helyett pedagógust, az oktatási bizottság pedagógus (igazgató) tagjai élére első osztályú patkolókovácsot állított.
A kibrusztolt kettő alpolgármester ellenére sem vette ki soha sem az összes szabadságát. A felvetésre egykori jobb keze megpróbálta „ideologizálni” (ezzel „legalizálni”) a nyilvánvaló sületlenséget, hogy „izé, ecet, mazsola, haskötő, savanyú”, miszerint fentebb és máshol is ezt csinálják. Mivel a közvagyont naponta rövidítik meg ilyen olyan formában, akkor ergo (ebből következően tehát) Atádon is zöld a lámpa a zabrálásra?
Na, de térjünk vissza a tárgyhoz. Miközben a késedelmesen közreadott jegyzőkönyveket olvasgatom, két dolog keltette fel a figyelmemet. Az egyik az, hogy a közmeghallgatás „likvidálása” után megszűnni látszik az interpelláció intézménye is (aki nem hiszi, járjon utána, s nézze meg a jegyzőkönyveket). Míg korábban természetes jelenség volt, mára eltűnt a képviselők szótárából.
Itt ismét hallani vélem Mi Pistánk nyilatkozatát, miszerint a képviselői kérdések nem ütik meg az interpelláció szintjét, ergo nem kell a válaszok elfogadását megszavaztatni, nincs felelős, s nincs határidő, s nem kell beszámolni a képviselő-testület lejárt határidejű határozatai végrehajtásáról.
A képviselői kérdések közt tallózva már-már hajlanék is az elfogadásra, mert a múltbéli „kóbor rókákat, canis mergákat” felváltó „kóbor kutyák, bűzös szelek, halvány útjelek” kérdése valóban nem érik el az interpelláció szintjét, de egy újabb „észlelés” elhessegette egyetértésre hajló gondolatomat.
Mára talán kicsit sok lesz, de ezt még el kell árulnom.
A 2019. május 2-i képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvében az interpellációk fejezetben egy gyöngyszemre bukkantam, ami meglátásom és véleményem szerint (a kérdésnek minősítés ellenére) igen is eléri az interpelláció szintjét.
No, nem azért mert a kérdésfeltevő a főállású alpolgármester, a polgármester újsütetű jobb keze, a PROLOG elnöke, hanem mert igazi közérdekű, sokakat (Jókai lakótelep választópolgárait) érintő téma.
A kérdésen elmélázva ugyanakkor hiányérzetem is támadt, amiért az illetékes elvtárs (az egykori vőfély) érthetetlen okból elmulasztott beszólni „váltótársának”, hogy „álljon meg a nászmenet, pöcse van a menyasszonynak”!
Ez így kissé homályosnak tűnik, de holnap majd alaposan megvilágítom, hogy világos és érthető legyen, miért is van jelentősége egy testületi ülés jegyzőkönyvének.