HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Bár már csak távolról (de havi rendszerességgel) kísérem figyelemmel vármegyénk, köztük szűkebb hazánk Nagyatád önkormányzatának  működését, de még így is kellő benyomásokat szerezhetek ahhoz, hogy bátorkodjam észrevételezni az észlelt anomáliákat.

Amikor a lejárt ciklusok után ismét választások elé nézünk, az újabbnál újabb képviselőjelöltek (többségük minden közéleti affinitás és rálátás nélkül) egymásra licitálva ígérnek fűt fát, s toronyórát lánccal, hogy felkeltsék polgártársaik figyelmét és megnyerjék bizalmukat, a szavazatokért. „Lesznek új járdák, aszfaltozott utak, új játszóterek, új munkahelyek, stb. s majd én megmutatom, hogyan kell a képviselőséget csinálni”. 

Aztán az rádöbbennek, hogy hoppá, itt minden másképp működik, mint „minálunk”. Vannak előírások (törvények, rendeletek, utasítások), többnyire szűkös költségvetés, kötelező és önként vállalt feladatok és ismeretlen protokollok.

Az új képviselők elsőrendű feladata, ill. kötelezettsége az önkormányzati törvény és a helyi önkormányzati SZMSZ (Szervezeti és Működési Szabályzat) elolvasása, mi több beható tanulmányozása.   Hát igen, kissé terjedelmes, továbbá száraz és unalmas. Na, de ezek a működési „játékszabályok” amit minden képviselőnek ismernie kell.

A felismerést követően rájönnek „Ehhez a napirendi előterjesztéshez én nem értek, majd a polgármester megmondja, hogy mi legyen”.  Kényelmes és „kifizetődő” a  lojalitás a polgármesterhez, aki mindig megmondja, hogy szerinte mi az egyedüli üdvözítő megoldás, s mikor melyik gombot kell megnyomni. Ráadásul az emészthetetlen előterjesztéseket sem muszáj elolvasni.

Oké zsoké, de akkor miért vállalkozik valaki közéleti szerepre?

A megválasztott képviselő-testületek humán erőforrás állománya igen csak heterogén. Fellelhetők bennük  orvosok, ügyvédek, és sok-sok egyéb foglalkozású polgártárs, hol milyen felhozatalból mit választottak a polgárok. Sajnos az önkormányzati feladatok sokrétűbbek annál sem, hogy a legszínesebb végzettségű testület is lefedje. A képviselők döntéshozói hátrányához hozzájön, hogy aktív dolgozókként a munkahelyi elfoglaltságaik után ott van a család, s kevés idő marad az aktuális feladatokkal kapcsolatos anyagok és előterjesztések tanulmányozására. Ezzel szemben az előterjesztő főállású polgármesterek többnyire (az az „öreg” képviselőkkel egyetemben) kellő önkormányzati tapasztalattal rendelkeznek, s ráadásul kellő végzettséggel és gyakorlattal bíró felkészült hivatali apparátus dolgozik a kezük alá.

Városunkban fokozottan érvényesek a fentiek, hiszen az új képviselők mellett, egy jogi végzettséggel, s több évtizedes önkormányzati (mi több alpolgármesteri) gyakorlattal rendelkező polgármester ül, akinek ráadásul a bölcsek köve is ott lapul a zsebében. Azonban eme helyzeti előnye ellenér is kimondható, hogy Ő sem egy csalhatatlan polihisztor, akinek minden javaslata kőbevésett szentírás. Esetenként bizonyára szembeállítható előterjesztésével egy kellően körbejárt, nyomós érvekkel alátámasztott, megfontolt kollektív képviselői alternatíva.

Az elmúlt ciklusok során nem egyszer derült ki utólag, hogy a testület által hozott határozati javaslat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert inkább szolgált egyéni vagy szűk csoportérdekeket, sem mint a helyi közösségét (kórház, közvilágítás, kemping, stb.). Ennek veszélye a jövőben is fennállhat.

A körülményektől függetlenül, a képviseletre vállalkozott és megválasztott képviselőnek, a végzettségétől, képzettségétől függetlenül kutya kötelessége minden felmerülő önkormányzati feladat ügyében állást foglalnia.

Ehhez elengedhetetlen az alapos felkészülés, s az előterjesztések nyújtotta adatokon túl is fellelhető egyéb információk begyűjtése a határozott véleményalkotáshoz és szavazáshoz.

Ma már nem szükséges a könyvtárban kutakodni. Az interneten bőséges információ érhető el, továbbá a ChatGPT esetleges felrakása az okos telefonokra, újabb ismeretlen megoldásokkal szolgálhat a döntéshozónknak.

Ha netán a mesterséges intelligencia torkán is megakad a kérdés, akkor személyes kapcsolatok révén is elérhetők más alternatívák. Például meginterjúvolhatók a témában járatos, azon a területen dolgozó szakemberek (EON, Vízmű, stb.), továbbá tekintettel arra, hogy a felmerülő feladatok és esetleges problémák az összes önkormányzatnál többnyire azonosak, az aktuális témán esetleg már túllépett szomszéd várak képviselőit is ki lehet kérdezni döntéseikről.

Amennyibe minden információ ellenére kételyei vannak a képviselőnek, akkor használhatja a tartózkodó gombot, de semmi esetre sem „kényelmi” szempontból. Ha elfogadható a javaslat nem szerencsés „dafke”nemmel szavazni, de ha „kilóg a lóláb” akkor ellenérvekkel kell szembesíteni a „vaksi” képviselőtársakat, és ajánlott határozottan megnyomni a NEM gombot.

Ami pedig az országos, vagy akár a helyi PÁRTPOLITIKÁT illeti, annak, ahogy újsütetű polgármesterünk megfogalmazta, nincs helye az önkormányzat képviselő-testületi ülésén, bármelyik képviselő is szeretné azt szóvá tenni. Természetesen, ahogy a kultúra, sport, oktatás, stb. úgy az önkormányzatok képviselő testületei sem politikamentesek, hiszen a választáson indulók, s a bejutott képviselők zöme is valamelyik párt befolyása alatt állnak párttagként vagy akár csak szimpatizánsként. A közelmúltban csőd közeli helyzetbe került Csurgó képviselő-testülete feloszlatta magát, s bizony ez sem politika politikamentes történet volt.

A legutóbbi nagyatádi testületi ülés finisében polgármesterünk, bár a druszájára hajazó formában intézkedett, de teljes mértékben igaza volt, hogy megvonta „eltévedt” képviselőtársától a szót.

A politikai véleménynyilvánításoknak, csatározásoknak nincs helye Nagyatád képviselő-testületi ülésén, bármennyire is nem ritkák az ilyen jellegű bakik más, főleg nagyvárosi önkormányzatoknál.

A „politizálásra” számtalan lehetőség van az interneten, ha már a helyi nyomtatott sajtó, és városi TV nem is áll rendelkezésre.

Nem feltétlenül kell csatlakozni a kormánypárt nemrég alakított harcosok klubjához, sem a digitális tartalom készítőkhöz, hogy bármely helyi lakos hangot adhasson észrevételeinek, véleményeinek ilyen olyan helyi társadalmi, politikai kérdésekben. Ha a Nagyatádi kibeszélő esetlegesen nem adna teret, vagy korlátai akadályoznák a szabad véleménykifejtést, úgy bárki megteheti ezen az oldalon is. 

 

 

Persze semmi sem örök, egyszer minden véget ér és előfordulhat, hogy szkepticizmusom idejétmúlt.

 

  

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr6318900158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása