Utoljára ez év áprilisában „Közérdekű” jegyzetemben tettem említést arról, hogy a nagyatádi hulladékkezeléssel, pontosabban díjakkal kapcsolatos adatok kiadását a szerződő felek (mind a szolgáltató, mind az önkormányzat) megtagadták. A szolgáltató esetében illetékes (Zalai) bíróság az üzleti titok, magán cég, stb. indokokkal visszatartott adatok kiadásának kötelezettségét tárgyalás nélkül rendelte el. Nem úgy az önkormányzat esetében kompetens Kaposvári Járásbíróság, amely nem döntött Hűbele Balázs módon, hanem kilenc hónapon keresztül alaposan kitárgyalva, megfontoltan hozta meg ítéletét.
Nos, aki úgy gondolta (mint magam is), hogy az ítélet ugyan más megyében, de azonos ügyben csak azonos lehet, az tévedett.
A bíróság a keresetet megalapozottság hiányára hivatkozva elutasította mondván, hogy a kért egységdíjat abban a formában (Ft/m3/ürítés+ÁFA) az önkormányzat nem kezeli, így birtokában nincsen, és azt kiadni így nem köteles.
A települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet 7. § (4) bekezdése szerint az ürített hulladékmennyiség az edényszám, az ürítési szám és a tömegben vagy térfogatban meghatározott hulladékmennyiség szorzata.
Nagyatád Város Önkormányzatának 10/2012. (III. 30.) önkormányzati rendelet (Ör.) 36. § (2) bekezdése szerint a közszolgáltatási díj rendelkezésre állási díjból és ürítési díjból áll, míg a (6) bekezdés szerint az ürítési díj a díjfizetési időszak ürítési száma, a választott tárolóedény térfogata (liter) és azegységnyi díjtétel szorzata.
A bíróság észrevételezte, hogy az Ör. megfogalmazása vitatható, hogy a 36. § (6) bekezdése az ürítési díj kiszámításánál a választott tárolóedény mértékénél a térfogat (liter) mértékegység meghatározást rögzít, de az önkormányzat mégis űrmértékkel (liter) számol. Mivel az űrmértékről (liter) térfogatra (köbméter) történő matematikai számítási művelet nincs, pontos számítás nem végezhető, az alperesnek nem feladata elvégezni. Erre tekintettel a bíróság a közérdekű adatkiadási kérelmet megalapozatlannak találta.
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) 3. § 5. pontja szerint közérdekű adat: a helyi önkormányzati feladatot, ellátó szerv kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat.
A jogszabály egyértelműen térfogat számítási módot határoz meg, amelynek alapmértékegységeként kisegítő jelleggel (zárójelesen jelölve) literben határoz meg.
Addig, amíg nem módosítják az Ör-et, addig az önkormányzat azt köteles figyelembe venni és végrehajtani, s az ítélet alapjául is csak az Ör. rendelet által meghatározott térfogat alapján kell a közérdekű adatkiadási kötelezettségnek eleget tenni. Az Ör. azonban más mértékegység tekintetében sem a kötelező SI mértékegységekben rendelkezik. Az Ör. 25. § (2) bekezdésében az edényben elhelyezhető hulladék maximális súlyát az edények térfogata függvényében kilogrammban határozza meg, amely mértékegység pedig nincs, mivel a tömeg mértékegysége a kg, s nem a súlyé, mivel a súly SI-mértékegysége a newton.
Álságos dolog a törvényi kötelezettség alóli kibúvás érdekében az önkormányzatnak a matematikai fogalmakkal zsonglőrködni, mert; Idézés a Wikipédiából:
A köbméter (jele: m3) a térfogat származtatott SI-egysége.
1 köbméter egyenlő a következőkkel: 1000 liter (pontosan)
Egy köbméter 3,98 0C-os tiszta víz tömege standard légnyomáson 999,972 kg (körülbelül 1 tonna)
További mértékegységei:
Egy köbdeciméter (jele: dm3) 1 deciméter (0.1 méter) oldalhosszúságú kocka térfogata.
1köbdeciméter egyenlő 1 literrel.
A hétköznapi szóhasználatban a kilogrammot gyakran a súly mértékegységének mondják. Valójában a súly SI-mértékegysége a newton; a kilogrammhoz igazított SI-n kívüli mértékegysége a kilopond (kp). A súly a tömeg és a nehézségi gyorsulás szorzata.”
Önkormányzatunk hivatkozása sem a saját rendeletével, sem a fenti matematikai törvényekkel nem igazolható, hanem éppen azzal ellentétes. Tehát, ha azt állítja, hogy azért nem tudja a kért közérdekű adatokat kiadni, mivel azt a kérelmező nem literben, hanem m³ mértékegységben kérte, s azt azért nem tudja kiadni, mivel a m³ nem űrmérték, hanem csak térfogat, s az űrmérték nem lehet m³ csak liter, akkor ténylegesen rendelkezik a kért adatokkal.
Köztudomású tény, hogy a hétköznapi életben sem használjuk, értelmezzük másként a térfogat megjelölést és számítást, mint akként, hogy 1 m³ az egyenlő ezer literrel, szemben a súly mértékeként általánosságban tévesen használt kg mértékegységgel.
Mivel a vitatott kérdés eldöntése a bíróságok feladata, továbbra is kíváncsian várom az újabb bíróság (Kaposvári Törvényszék) álláspontját, s ítéletét annak ellenére, hogy a hajó már elment, mivel a testület időközben jóváhagyta a pályázattól jelentősen eltérő, s a lakosságra hátrányos hulladékkezelési szerződést.
Képviselő-testületünk bénázásai az elmúlt években jelentős károkat okoztak önkormányzatunknak (Bárdos projekt, Művelődési házunk rekonstrukciója, Hulladékkezelési szerződés, stb.), s ha marad a korábbi gyakorlat, akkor az aktuális koncessziós szerződés (Vízi közmű) megújításánál is a gyakran hangoztatott „jó döntés”-re számíthatunk.
Kiscsoportos "házi" ünnepségeket tartani kényelmesebb és egyszerűbb, mint közérdekű feladatok megoldása érdekében a témákban elmélyülni, s kitartó küzdelemmel eredményesen végig vinni.
Városatyák!
Ciklus vége ide, vagy oda, az aktuális kampány ellenére a tényleges feladatokra is illenék némi figyelmet fordítani!
(pl. Mi a város tényleges pénzügyi helyzete (adósság konszolidáció?), vagy mi a helyzet a 300 millás Bárdos kötbér perrel ?)