„2010-ben jelentősen erősödött a nemzetközi turizmus a gazdasági és pénzügyi világválság időszakához képest. Szakértők szerint tisztán látszik, hogy a turizmus kilábalt a gazdasági és pénzügyi krízisből, de még sok szempontból elmaradt a rekordnak számító 2008-as évtől”.
Városunk „turisztikai vállalkozói” bizonyára felkapták a fejüket a hírre, mert elmondásaikból úgy ítélem, a fenti megállapítás Nagyatádra nem érvényes. Most, vagy nem „szakértők”, vagy nem tettek meg minden szükséges lépést, hogy az idézett megállapítás szűkebb pátriájukra is érvényes legyen, netán a hír nem igaz. Ezt döntse el ki-ki maga.
Mint sok mindenről, arról is az Atád TV-ből értesülhettünk, hogy városunkban is zászlót bontott TDM szervező „bizottság”. Korábban már lehetett pályázni a helyi szervezetek megalakítására, és közben Esztergomban megalakult a Magyar TDM szövetség is. A polgármestereket már felvilágosították, a „szakembereket” már kiképezték, s aki bújt, aki nem, elindult a „hálózat” építés. Az alulról történő szerveződéshez erőteljes, meggyőző, szakszerű felvilágosító munka kell, de ez a déli végeken még úgy néz ki, gyerekcipőben jár.
A közreműködéshez megszólított érintettek többsége kétkedve és kissé értetlenül áll a „lehetőség” előtt, s felteszik a nem költői kérdéseket. Mi a garancia a szervezet létrehozására, bejegyzésére, pályázati eredményességére? Mikorra készül el a stratégia, ki készíti a pályázatokat, s mikorra térül meg a befizetett tagdíj, stb. stb.?
Nem, és nem. Garancia semmire nincs, de a lehetőség adott. Tény, hogy rögös az út a hatékony működésig, s nem könnyű feladat a rendszert a saját helyzethez igazítani, befutó pályázatot készíteni, de aki kimarad, az valószínű lemarad. Már sok-sok „működő” szervezet létezik, mivel 2-3 évvel ezelőtt nálunk is lehetett már uniós forrást szerezni a szervezet felállítására és működtetésére.
Jó, de mi is az a TDM?
Turisztikai Desztináció Menedzsment szervezet, amelynek lényege, hogy Nagyatádon és vonzáskörzetéből betársult turisztikai szereplőket összekapcsoló hálózat jön létre, amely egységként működik. A marketingen és az információszolgáltatáson túl a terület összes turizmussal kapcsolatos szakmai és menedzsment, feladatait ellátja, és működteti (Tourinform irodát is). A turisztikai fejlesztéseket a szolgáltatók és a helyi lakosság bevonásával, a vendégek igényeivel összhangban, a fenntartható fejlődés szempontjai szerint törekszik megvalósítani. A TDM nem csak a turisztikai egyesület tagjainak és a térségbe érkező turistáknak, hanem az egész településnek és polgárainak az érdekeit is szolgálja.
A lépéshátrány ellenére a lehetőség adott. Az önkormányzat partner, s turisztikai szakembernél csak „vizesből” van több. Most már csak jó stratégia és elszánt partnerek kellenek.
Mivel a város egyik fő „kitörési” pontja az elhangzottak szerint változatlanul a TURIZMUS, nosza rajta kis és középvállalkozások, lehet csatlakozni, és egy sikeres, eredményes projekttel segíteni a város szekerének kátyúból történő kihúzását.