Február végén némi színházszünet után városunkba látogatott a közkedvelt „ámbár tanár úr” színtársulata. A színészek megérkezését örömmel fogadó több mint 300 fős közönséget azonban melegében lelohasztotta a közreadott hír, miszerint ebben az évben ez lesz az utolsó színházi előadás Nagyatádon.
Arról, hogy miért, nem szólt a hírközlő, de az már úgy néz ki, nem is tartozik a nagyérdeműre.
Ha egy virtuális közmeghallgatáson felteszem a kérdést, akkor lelki füleimmel már hallom is a választ; nem bírja a költségvetés. Na, egy ilyen válasz generálja a további kérdéseket, melyre az „illetékes elvtársak” tuti nem tudnak elfogadható magyarázatot adni.
A város költségvetési helyzete korábban sem volt rózsás, mi több, sokkal rosszabb volt az adósság konszolidációig.
Akkor hát miért költöttünk több százmillió forintot a művelődési házunk felújítására, ha nincs pénz az „üzemeltetésre” ill. a tartalommal való megtöltésre? Miért vesztettünk több milliót a kivitelezők buktájának lenyelésével, ha nem futja néhány színházi előadás finanszírozására?
Mert a „bálabutik”, a csókos közösségek ingyenes összejövetele, pártgyűlés stb. lehet az intézmény funkciójában, de akkor ne Kulturális Központnak nevezzük.
Igen, köztudott, hogy a rendezvények zöme (ha nincs pályázati pénz) ráfizetéses az időnként alacsony érdeklődés miatt, de sok éve ráfizetéses a helyi közlekedés is a csekély utas szám miatt, s nem rentábilis a strand és a sportcsarnok üzemeltetése sem a kívánatosnál kevesebb látogató végett.
A prioritások figyelembevételével ezek finanszírozására is szolgálnia kell a költségvetésnek, mert ugyebár az adófizetők (helyi lakosok) pénzéről van szó.
Jómagam és még az a 20-30 városlakó, aki eddig is eljárt a megyeközpont állandó színházába, remélhetően ezután is részesül majd maradandó színházi élményekben, de hol marad majd a többi kultúrára szomjas helyi polgár igényének kielégítése?
Az elmúlt három hónapban a testület legfőbb gondja a polgármester javadalmazása volt. Decemberben jutalmazás, januárban illetményemelés, februárban cafeteria. A decemberi bőkezű jutalmazásakor (3,3 millió Ft.) is már tudvalevő volt, hogy a parlament napirendjén szerepel a polgármesteri illetmények módosítására vonatkozó törvénytervezet. Ennek ellenére a testület az amúgy is jelentősen megcsappant költségvetés terhére bőkezűen adakozott, mondván, hogy a polgármester megérdemli (a városlakók nem?).
A költségvetéssel egy időben az önkormányzati feladatok is jelentősen megcsappantak. A két ülés közötti tájékoztató szerint a polgármester elfoglaltságának (havi néhány „pofafürdő”) együttes időigénye sem tesz ki három munkanapot, a két jólfizetett alpolgármesterről már nem is szólva. Ha nekik kellene tájékoztatást adniuk milyen önkormányzati munkával töltötték a hónapot, hát igen csak nagy kínban lennének mivel köztudott, hogy polgármesterünk nem szívesen ad át feladatot, még kevésbé információt.
Ha ismét félrehúzzuk egy kicsit a függönyt és bekukkantunk a kulisszák mögé, ismételten láthatjuk, hogy polgármesterünk és szervilis holdudvara (esküjével ellentétben) nem a közösségi, hanem az egyéni és szűk csoportérdekeket képviseli.
Ha színházra nem futja, akkor ugyan már miből telhet majd méregdrága „Ormai TV” vezetőre?
A megyeközpontban ugyanis azt hallottam, hogy a Kapos Holding egykori szóvivője Nagyatádra készül.
Az köztudott, hogy a helyi TV vezetői státusza a közelmúltban megüresedett. Bár korábban a TV vezetőt a testület tudtával (pályáztatással) nevezték ki, de most erről nem hallani, ezért feltételezhető, hogy ez a poszt is a polgármester „zsákmányhelye” lett, az alaposan megfogyatkozott kegyhelyek pótlására.
Mivel nem egy „mezítlábas káderről” van szó, s ha valóban Atádra készül, a jelölt javadalmazási igénye bizonyára jelentősen meghaladja elődje illetményét. Van persze lehetőség külső tanácsadóként történő alkalmazására is (ezt manapság előszeretettel alkalmazzák) de ez szintén indokolatlanul megterhelő kiadás lenne szűkös költségvetésünkre, amikor a pénzügyi bizottság az ez évi költségvetés tárgyalásakor cca. 96 millió Ft. működési képesség megőrzését szolgáló támogatási igény benyújtására tett javaslatot.
Nos, akkor nézzük, hogy a fáma szerint vajon kivel is egyezkedik a háttérben városvezetőnk.
INDEX 2014. március 12. Leváltották a Kapos TV vezetőjét, hallgat a helyi média
„A pőre tény: január elsejével leváltották Katona Józsefet, a Kapos Tv ügyvezető igazgatóját. „Gyorsan, nyersen”, ahogy a költő mondja, és persze indoklás nélkül. Személyében korántsem kell sajnálni, hiszen hűséges, hiperlojális szolga volt, már nézésével is azt üzente a világnak: bármit megteszek, amit akartok. A városi szolgáltató holding sajtósaként a tejbe is lesz majd mit aprítania – nyilván ezért is hallgat mélyen.”
Ha a hír igaznak bizonyul, akkor újabb kérdések merülnek fel. Ilyen „ejtőernyőzésre” van pénz a költségvetésben? Egy „vidéki” vezető napi utaztatása, vagy helyi elhelyezése (ha csak nem költözik Nagyatádra), a elődjénél garantálhatóan magasabb illetmény jelentős többlet kiadást eredményezhet. Az intézmény szűkös költségvetése, a feladatok csökkenése, a néhány fős „stáb” miért igényel külön vezetőt, amikor van egy központi vezető, s a NVTV. a jelenlegi helyzetben is maradéktalanul üzemel. Nem akarnék összeesküvés elméleteket gyártani, de valami ismét bűzlik Dániában, ill. Nagyatádon.
Az újabb lehetséges „mutyi” forgatókönyve még ismeretlen, de nézzük a tényeket.
Az új jelölt a kormánypártot szolgálta előző posztjain, ezért látszólag a kormánypárt „kegyvesztett” embere, s mivel a polgármesterünk érthető okokból sohasem szívlelte a narancsillatot, igen csak nyomós oka lehet egy ilyen botor cselekedetnek. A polgármester televíziójába beengedni az „ellenzék” emberét olyan meggondolatlanság, mi több, felelőtlenség, amit a legnagyobb rosszindulattal sem nézhetünk ki a MI PISTÁNK-ból. Akkor mi lehet még?
Ha kicsit korábbra visszamegyünk a „pályázó” nacionáléjában, egy újabb lehetséges ok is felmerülhet. Az évtizedekre visszanyúló televíziós és újságírói tevékenység beleesett egy-két szocialista ciklusba is, melyeket ugyancsak maximális lojalitással szolgált. Ha régi harcostárs volt, az-az egy hajóban evezett egykor polgármesterünkkel, akkor nem válhat aktuálissá egy fentről csengő telefon? „Elvtárs segítsd a lebukottakat”! Alternatívaként ez is felmerülhet, de ha már a fikcióknál tartunk, egyéb is elképzelhető.
Például az NVTV egyértelmű kisajátítása egy barba trükkös kiszervezéssel. Egy tapasztalt hozzáértő és néhány Anonymus „mecénás” segítségével a választásokra a médiatörvény ellenére megfoszthatják a kormánypártot a helyi média legfontosabb és legütősebb felületétől.
Ha netán tényleg igaz a hír, vajon mi lehet az oka? Tán nem egy újabb szégyenletes politikai paktum van készülőben?
Az esetlegesen szóba kerülhető (már korábban is elhangzott) dajkamese, miszerint az új KATONA kapcsolati tőkéjével nyitogatja majd a „minisztériumi ajtókat és kasszákat”, helyből kétséges, ill. illúzió, hiszen kétszer is kitette a szűrét a „pénzosztó”, s nem életszerű, hogy utólag gyógyírként milliókkal kenegetnék egy „sérülten távozott katonájuk” sajgó sebeit.
Ahogy anno Kaposváron hallgatott az ügyről a média, úgy Nagyatádon is néma csend veszi körül a városatyákra sem tartozó ügyet.
Még nem szagolhatjuk mi fő Dél-Somogy politikai kondérjában, de az biztos, hogy bármilyen kozmásra is sikeredik az új kotyvalék, a végén, mint mindig ezután is a választók ehetik meg.
Amíg kiderülnek a valós okok, mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy mit néz ki a történésekből.
Bár távolinak tűnik, de az újabb választás közeleg, ezért aztán bizonyára lesz részünk színielőadásokban doszt.
Addig is javaslom a tisztelt képviselő-testület hiperlojális tagjainak, hogy a költségvetési spórolásnál körültekintőbben járjanak el, s a megváltozott körülményekre tekintettel a „kulturális forradalom” kitörése előtt először saját működésüket revideálják. A kormánypárt illegalitásba vonult frakciójának pedig jelzem, hogy ha a polgármester új KATONÁJA elsejével véletlenül tényleg hadba állna, az nem lesz áprilisi tréfa!