Soha el nem hervadó téma, de nem csak városunkban, hanem immáron országszerte, a lakosságot irritáló hulladékkezelési rendeletek, melyeket a választók által felhatalmazott képviselő-testületek nyomnak le szavazóik torkán.
Már korábban is többször felmerült a kérdés, kinek az érdekeit képviselik a közpénzből díjazott döntéshozók, amikor megalkotják polgárbarátnak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető rendeleteiket.
A téma újabb aktualitását a nyári szünet előtti újabb, de ez idáig sikertelen „merénylet” adja. Az aktuális rendeletmódosítási tervezet ezúttal egy „tökös” képviselőnél (mi több, egy külsős bizottsági tagnál is) kiverte a biztosítékot, s talán ennek tudható be, hogy az utolsó pillanatban az előterjesztés (átmenetileg) lekerült a napirendről. Tekintettel arra, hogy a július 1-i módosítási kötelezettséget jövő év január elsejére halasztották, az ügy nincs lezárva.
Feledékenyebb polgártársaim, és az érthetőség kedvéért röviden (a vonatkozó paragrafusok mellőzésével) felidézném a témával kapcsolatos korábbi történéseket.
- elején történt, hogy önkormányzatunk az előző évben lejárt szolgáltatási szerződés időbeni megpályáztatását elszabotálva a „bennfentes információk” ismeretében a hulladékkezelői szolgáltatók állami „kivásárlása” előtt tíz éves szerződést kötött a régi szolgáltatóval, újsütetű (a szolgáltató területén máshol nem alkalmazott) rendelkezésre állási díj bevezetésével, a tilalmi időben (2012. január 1-április 15) burkolt díjemeléssel.
A kötelezően bevezetett 120 literes gyűjtőedény minimum, az 50 literes edény kivonása a választékból (Kanizsán 50 és 60 literes is megmaradt), majd a mézesmadzagnak bevezetett 50%-os kedvezmény, már csak hab lett a gyümölcstortán.
Na, ezt a tortát vágta az év december 20-án a kedvezményezettek képébe, a szavazóiról megfeledkezett csonka képviselő-testület. Öten nem jelentek meg a soron kívüli gyalázaton, de az egy héttel korábban hozott testületi határozatról „meggyőzte” a polgármester a jelenlévő tévelygőket, hogy az sértette az önkormányzat érdekeit.
Miután a megjelenteket „emlékeztették” kötelezettségeikre és jól felfogott önös érdekeikre (kapott és őrzött státuszok, szolgáltatói vendéglátások, egyesületi fegyelem, stb.), a testület karácsonyi ajándékként törölte rendeletéből az egy-két fős (2250 db.) ingatlanok egy héttel korábban „megerősített” 50%-os kedvezményét. Később bevezették a kizárólag egy fős háztartások által kérelmezhető 18%-os kedvezményt, amit az érintett lakosság korábbi 67%-a helyett már csak 13 %-a vette igénybe. Mivel az új szerződést „átstrukturálták”, a 64 ürítésből 52 lett, s bevezették a rendelkezésre állási díjat (bruttó 6350 Ft.). Összességében anno 37,2%-os díjnövekedést idéztek elő, miközben a szomszédos települések 30-35%-al alacsonyabb díjajánlatokat kaptak (Marcali, Barcs, Kaposvár betartotta az akkor érvényes, díjemelési stopra vonatkozó törvényt). Természetesen ez a díj lett az alapja a kormány által bevezetett éves állami díjemelésnek.
Az érthető zúgolódásra tekintettel polgármesterünk ígéretet tett, hogy egyeztet a szolgáltatóval és megvizsgálják a korábban jól bevált, de megszüntetett 50 l-es edényzet újbóli alkalmazásának lehetőségét. Természetesen a korábbi gyakorlatnak megfelelően ismét a szolgáltató javaslata (60, és 80 l-es kukák bevezetése) került az új rendeletmódosítási tervezetbe. Hivatkozások tömkelege a törvényre, de a rendeletalkotók többsége valószínűleg nem olvasta a vonatkozó passzusokat, vagy olvasta, de nem érti, vagy rosszul értelmezi.
Aki olvasta (és meg is értette) önkormányzatunk vonatkozó rendelet tervezetét, az észlelhette, hogy városatyáink megint a szolgáltatónak „kedveznek”. Elég csak a szolgáltatás szüneteltetésére, vagy a díjkedvezmény igénylésére vonatkozó passzusra tekinteni, s már is felmegy a pumpa. A lakatlan ingatlanok utáni fizetési kötelezettség már csak hab a tortán. Macerás procedúrával igényelhető arcpirítóan megalázó kedvezmény a pályázatkor beígért 50%-os kedvezmény helyett, amit az igényjogosultak csekély számú kérelmezése is jelez.
A hulladékfront államosítása, nonprofit cégek létrehozása a „reformot” szolgálta, de mindez a lakosság kontójára történik. Az immáron „állami” cégek az elvonások mellett (rezsicsökkentés)is minden eszközzel igyekeznek biztosítani a szolgáltatás korábbi „rentabilitását”.Ezért a vonatkozó törvényt sajátosan értelmezve az önkormányzatokra testálják a szolgáltatás nélküli bevételek biztosításának feladatát. Ehhez ilyen-olyan módon igyekeznek megnyerni a döntéshozók többségének „jóindulatát”, s amint azt eddig is tapasztalhattuk, többnyire sikerrel. Volt itt sporttámogatás, külföldi vendéglátás, térítésmentes szolgáltatás, s egyéb nyalánkságok. Cserébe a rendeletalkotásnál, a törvényi jogosítványuk ellenére „meghallgatják” (mi több, elfogadják!) a szolgáltató „megoldási javaslatait”.
Így kerülhetnek be a helyi rendeletekbe a szolgáltató érdekeit szolgáló, a lakókat indokolatlanul terhelő előírások. A polgár pedig fizet a semmiért is, s jobb híján mehet Brüsszelbe tüntetni, mert jogorvoslati lehetőség az nincsen.
Tisztelt Városanyák és Városatyák!
Mivel a heti ülésen nem téma, az év végéig még van idő tanulmányozni és elemezni a helyi hulladékkezelés jelenlegi szabályozását, s kéretik, hogy ezúttal figyelmesen, s a választók érdekeit szem előtt tartva módosítsák nem kicsit, hanem nagyon „el….” rendeletüket. Ha már a „lelepleződéskor” elmulasztották polgármesterünk mutyizós tevékenységének leállítását, akkor most itt az ideje, hogy korábbi (2010. 08. 26.) ígéretüknek megfelelve végre valóban lezárják „A NAGYATÁDIAKNAK EGYRE TÖBB KÁRT OKOZÓ ORMAI-KORSZAKOT”!
Ui.:
A témával összefüggő friss somogyi „olvasmány”: http://www.sonline.hu/somogy/kozelet/lakatlan-haz-utan-szedik-a-szemetdijat-az-alkotmanybirosag-hallgat-626023
Ugyan nem friss hír, de ha van, aki esetleg nem hallott róla, az uborkaszezonban a helyi kollégiumot is „államosították”!