Egy frászt. Vihar egy pohár vízben!
Mielőtt azonban rátérnék polgármesterünk rendkívüli jajkiáltására, had idézzek fel egy ismételten aktuálissá vált korábbi eseményt.
Ez év január 7-i „Szemétség” című blog jegyzetemet a megjelenést követő napokban több mint ezren (a csúcsnapon 567-en) olvasták, de néhány nap múlva jelzéseket kaptam néhány rendszeres olvasótól, hogy a bejegyzés (ez az egyetlen!) eltűnt a blogomról. A gépemen kutakodva felfedeztem, s korrigáltam az általam előidézett hibát. Nem sokkal ezután egy kósza szellő ismét levelet sodort a postaládámba.
A boríték tartalma egyértelműen bizonyítja, hogy furfangos városvezetőnk az elmúlt esztendő során (a gyalázatos hulladékkezelési szerződéskötést követően) több esetben is igénybe vette a nyertes pályázó „nagykonténeres” szolgáltatásait. Miután január óta sok víz folyt le a Rinyán, ezért ismételten, de ezúttal a szolgáltató központjánál informálódtam az ellentételezés iránt. Hiába telt el újabb öt hónap, a konténerek ürítésére az igénybevevő részéről befizetés a mai napig nem történt. A szolgáltató vonatkozó szabályozását átnézve, térítésmentes („ajándék”) tarifát nem találtam.
Ezek után bennem is felmerül az egyik korábbi kommentben már elhangzott kérdés.
Mi az álláspontja a történtekkel, valamint a vonatkozó (transparency.hu/files/p/332/8920400464.doc) törvénnyel kapcsolatosan, az eddig e témában meg nem nyilatkozott helyi önkormányzat „polgári frakciójának”? Hol van, s milyen lépéseket tett a törvényesség helyi őre (2004. évi L. tv.) ?
Ezen nem költői kérdések után térjünk vissza az eredeti témára.
A városi televízió szerdai előkészített műsorát „megszakítva” adott helyt polgármesterünk rendkívüli bejelentésének, miszerint kedden késő délután értesült a városból, külső információkból (?) arról a szándékról, hogy a helyi általános iskolákat és a gimnáziumot, valamint a szakközépiskolát átszervezik.
Meglátása szerint ez az összevonási elképzelés itt fogalmazódott meg a tankerületben (talán Budapesten vagy netán Győrben kellett volna?), s nem ismerjük a hivatalos formáját. Nemrég egyeztetett a tankerület vezetőjével, s akkor szó sem esett róla. Nagyon kíváncsi lenne, mi történhetett.
Az irat elektronikusan elérhető, s semmilyen érv nincs az anyagban, ami indokolná az összevonást, mondja feldúltan városunk főmentora. Lássunk csudát, a kritizált anyag (944 oldal) már az önkormányzat honlapján is elérhető az érdeklődők számára, s a rendkívüli helyzetre tekintettel ismét soron kívüli ülésen tűzte napirendre az égetően sürgős kérdést felzaklatott polgármesterünk. Az anyag terjedelme miatt képviselőinknek igen csak neki kell gyürkőzniük, hogy 16-ára kellőképpen felkészültek legyenek a várható (?) vitához.
Felháborodásának további hangot adva folytatta, hogy az összevonást megalapozatlannak, előkészítetlennek, egy ötletnek tartja. Egy ilyen kérdést elő kell készíteni, érdemben egyeztetni kell minden résztvevővel (elsősorban vele!), mert ez így elfogadhatatlan, jogszabály ellenes. Az összevonás melletti érvelés komolytalan
„Ki kell mondanom ez nem elfogadható számomra, megalapozatlan, előkészítetlen ez a dolog. Nem az eljárási rend szerint történik ez a folyamat”.
A korábbi években megérhettünk egyet, s mást, de ilyen kijelentéseket soha nem hallhattunk városvédőnk szájából, noha régen és többször, több ügyben is aktuális lett volna.
A múlt év decemberi végi testületi ülés jut most az eszembe, amelyen a döntéshozók – cicakörmeiket megvillantva - leszavazták a polgármester - a szolgáltatói pályázat szerint 2013. áprilisig nem változtatható, - drasztikus szemétdíj emelési javaslatát, de az előterjesztő nem hagyta magát, mert szerinte nem az szolgálja Nagyatád érdekeit, hogy ne emeljék duplájára a kétfős családok szemétszállítási díját.
Ezért a számára kínos testületi döntést egy hét múlva ismételten elővéve - a megtévedt elhajlókat meggyőzve - meg is változtatta, hatalmas sallert adva több ezer nagyatádi polgárnak.
Az Oktatási Hivatal által a Somogy Megyei Kormányhivatal közreműködésével készített és az emberi erőforrások minisztere által jóváhagyott „Somogy 2013-2018 Feladat ellátási, intézményhálózat-működtetési és köznevelés-fejlesztési terv” részletes elemzése meglátásom szerint okkal ad „ötletet” a nagyatádi jövőkép, illetve struktúra áttervezéséhez. Az oktatási infrastruktúra, és humánerőforrás helyzete, valamint a hosszú távú demográfiai prognózis indokolttá teszi a jelenlegi szervezeti struktúra újragondolását.
A „pánik” számomra érthetetlen, mert nem történt tankerületi „puccs”, s lesz idő az elmaradt eszmecserére, az érvek pro és kontra ütköztetésére, hiszen tervezetről van szó. A döntéshozóknak nem ártana meghallgatnia a polgármesteri érvelésekkel egy időben a kompetens tankerületi vezetőt is.
A hajó szerintem egyébként már korábban elment, mert az oktatásügy már nem polgármesteri (képviselő-testületi) hanem kormányzati kompetencia. A probléma, hogy a börtönlétesítés, pardon intézmény összevonás ötlete nem a polgármestertől indult útjára, s amivel a MI PISTÁNK-nak nem akaródzik megbarátkoznia. Pedig ahogy előző jegyzetemben említettem, a „nemzetközi helyzet” igazából csak ezután fokozódik.
Korábban már kezdeményeztetett egyéni ötlettől vezérelve jogszabály módosítást a testülettel, de a válaszról még nem hallhattunk. Vajon ezúttal szólózni fog, vagy ismét orránál fogva vezeti a testületet, rángatja bele a városatyákat az indokolatlan küzdelembe?
Kíváncsi leszek, hogy a tankerületnek és a Klebersberg központnak leírt álláspont polgármesteri vagy képviselő-testületi vélemény lesz-e?