HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Mennyi? Harminc! Mi harminc? Mi mennyi?

A fenti párbeszéd csak az újszülötteknek ismeretlen, de bármennyire is szakállas vicc, az elmúlt hónapokban mégis lejátszódott a város süllyedőben lévő hajóján.

Korábbi (január 6. és 7-i) jegyzetemben már írtam a Nagyatád lakóinak szánt karácsonyi ajándékról (50%-os szemétdíj kedvezmény eltörlése), melyet a képviselők helyeztek a családok fái alá. Ahogy azt előre vetítettem, az ötletgazda (polgármester) „megnyugtatta” az aggodalmaskodókat, hogy januárban lesz új rendelet, s lesz kedvezmény is.

A 6-os számú választókörzet lakóinak tartott tájékoztatón felvetette azt a sületlen díjcsökkentési alternatívát, miszerint a háromhetente történő kukaürítés olcsóbbá teheti a díjakat (amiért a többség érthetően nem lelkesedett), de arról bizonyára nem tájékoztatta a nagyérdeműt, hogy a korábbi mézesmadzag kedvezményt elfelejthetik egyszer és mindörökre.

Nos ahogy „Szemétség?” bejegyzésemben „megjósoltam”, az eltörölt kedvezmény helyett javasolt  jóval kevesebb (10%) lett, s jelentősen szűkülhet a kérelmezők köre is, mivel ez évben várhatóan már csak az egy fős ingatlanok tulajdonosai pályázhatnak a „megalázó segélyre” amit vagy megkapnak, vagy nem.

Az már csak hab a tortán, hogy a korábbi kedvezménytől elesettek, s velük minden nagyatádi újabb díjnövekménnyel szembesülhet, amennyiben építkezésbe, netán épületbontásba kezdenének.

A korábbi konténerürítési díjakat a régi-új szolgáltató (kalap alatt) brutálisan megemelte. 

Lássuk hogyan is:

  Konténer        2012. évi br. díj   (ép.törm.)  2013. évi br. díj    Index

     1m 3-es          7700 Ft.                          15500 Ft.                201 %

     4m3-es         24550 Ft                                  42500 Ft.               173 %

     5m3-es         25950 Ft.                          47500 Ft.               183 % 

     7m3-es         29850 Ft.                          57500 Ft.               193 %

Pestiesen mondva nem semmi díjnövekmény, de sovány vigaszként elkönyvelhetjük, hogy a vonzáskörzet településeinek lakói ennél is többet fizethetnek amennyiben a fenti szolgáltatást igénylik (ha csak nem polgármesterek!).

Erről és még sok egyébről nem beszéltek az élénk „szakmai vitákkal” tarkított bizottsági üléseken. Többek közt arról sem, hogy mi célból helyeztek ki újabb több tucat konténert a társasházak elé, amikor a korábbi kapacitás is elégséges volt. Ettől alacsonyabb lett a díj? Vajon miért terjeszti tovább az indokolatlan rendelkezésre állási díjat újabb településekre a szolgáltató? Az 50 l-es edény eltörlésére, a jegyző által adott „jogászkodó” (polgármester!) magyarázkodás, miszerint a kormányhivatal (akkor még közigazgatási) megkifogásolta a rendeletben rögzített 5 l/fő/nap hulladék mennyiség rögzítését a kukák igénybevételéhez, még nem ok az elkövetett baklövéshez, a minimális 120 l-es edény előírásához. A szolgáltató cég tulajdonos önkormányzatának rendeletében jelenleg is megtalálható a 25 l/fő/hét, valamint az 50-60 l-es edényzet használatának rögzítése. Rájuk nem hatott a kormányhivatal?

Az egyik igen tájékozott képviselő, a jóváhagyó szavazása után majd egy évvel érdeklődve megkérdezte, hogy „a lakatlan ingatlanok után is kell fizetni?”. Nos, ez jól szemlélteti mit is értettek meg a városatyák az általuk múlt év áprilisában kérdések nélkül jóváhagyott új díjstruktúrából, s az az óta végrehajtott „korrekciókból”.

 Az előterjesztés szerint a 120 l-es edényzet éves ürítési díja 52 ürítés esetén várhatóan (mitől?) 17806 Ft lesz (+rendelkezésre állási díj?). Így a 10 %-os kedvezmény 1781 Ft/év. Fedezet a 10%-os kedvezményre nincs.

Amikor a törölt 50 l-es edény kompenzációjaként beígérték az 50%-os díjkedvezményt, akkor volt rá fedezet a szolgáltatónál a téves önkormányzati fals információ következménye ellenére. Az indokolatlanul bevezetett rendelkezésre állási díjbevételből most is van rá fedezet, de az új tulajdonosnak az ismert okok miatt égetően szükséges a minél nagyobb profit

A decemberi díjmódosítást a hivatali jogtanácsos tájékoztatója szerint a szolgáltató nem fogadta el.

A kedvezmény törlését elfogadta, a literenkénti díjcsökkentést nem? Milyen szerződés volt akkor az ez évi 4,2%-os emelés alapja? Halló gépház!

Amit a kormány adott a nyuggereinek (5,2%), azt az új szolgáltató gyorsan elvette. Arról megint csak nem hangzott el egy kukk sem, hogy az új tulajdonos (Nagykanizsa Önkormányzata) a szolgáltató cég milliárdos vételárának decemberi kifizetésekor 34641 euró (cca. 10 millió Ft.) késedelmi kamatot is kénytelen volt fizetni.

Vajon ezt kinek kell megfizetni, mert felelősről nem szólt a fáma? Lehet tippelni!

A testületünk tagjainak többsége most széttárja a kezét mondván, hogy nem tehetünk semmit, nincs mozgásterünk. A helytálló sápítozás azonban Gyurcsányhoz csatlakozva most az lenne, hogy elku…k képviselő társaim, nem kicsit, hanem nagyon.

Korábban többször is kérdéseket intéztem a „szemét helyzet” előidézésében közreműködőkhöz, de érdemi válaszokat nem kaptam. Az új tulajdonos szerint a kért külön megállapodások közérdekű adatokat nem tartalmaznak, s a szolgáltató sem válaszolt az okkal felmerülő kérdésekre. Ez a kisebbik probléma, mert a baj ott kezdődött, hogy az ügyben kompetens döntéshozó képviselők fel sem tették a helyes döntéshez nélkülözhetetlenül kérdéseket.

A szolgáltató 2011. évben lejárt szerződése óta számtalan hibát és mulasztást követtek el a többnyire tájékozatlan képviselők, a tájékozott szervilis társaik asszisztálásával. Természetesen többnyire a szolgáltató javára és a város polgárainak kárára. Cui prodest? Annak, aki hasznot remélt, vagy húzott a döntések hozadékából.

A választott tisztségviselők ugyan a közért dolgoznak (esküjük is erre kötelez), s bár nem köztisztviselők, viszont etikai kódex nélkül is joggal várja el a szavazópolgár, hogy döntéseiket szakmai szempontok, többségi érdekek szerint hozzák meg, s munkájuk során ne a személyes vagy politikai megfontolásokat helyezzék előtérbe.

 Ui.: Az előterjesztést a pénzügyi, valamint a városfejlesztési bizottság nem fogadta el, de mint tudjuk hosszú az éjszaka és a polgármester karja, ezért a szánalmas javaslat kimenetele holnap délutánig bizonytalan.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr645053793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S.O.S 2013.02.05. 13:34:48

Több dolgot sem értek, nem csak a szeméttel kapcsolatban, de szerintem nem az én hibám. Ez az egész anyag egy silány, mondhatnám, szemétbe való anyag. Az előterjesztő szerint is 2013. évtől nem jogosult az önkormányzat a hulladékkezelési közszolgáltatási díjának megállapítására, ennek ellenére alaposan belerondított a még langymeleg kreálmányába. Kénytelen voltan megnézni az előzményeket, de nem sokkal lettem okosabb. Nos, nézzük miről is van szó:

A képviselő-testület 2012. március 30-án a pár nappal azelőtt megkötött szerződés alapján jogszabályba foglalta a hulladékkezelési közszolgáltatás kötelező igénybevételére kötelezettek és a szolgáltató jogait és kötelezettségeit. Ennek megfelelően a természetes és jogi személyek, gazdálkodó szervezetek kötelesek igénybe venni a Saubermacher-Pannonia Hulladékgyűjtő Kft. szolgáltatását a rendeletben foglalt feltételekkel.

Nos, nekem a feltételek szabályázási módjával, vagy éppen annak hiányával, vagy a jogszabálysértő gyakorlattal van bajom. Hogy mi is, röviden és tömören vázolom.

A hulladékkezelési közszolgáltatás is egyfajta „szerződés”, amelyet a jogszabály szándékom, akaratom ellenére hoz létre, úgy, hogy annak feltételeibe nekem semmiféle beleszólásom sincs, helyettem és nevemben a pótmamám és pótpapáim kötnek meg annak ellenére, hogy a bíróság nem helyezett cselekvőképességemet kizáró gondnokság alá. Nos, ha már itt tartunk, akkor joggal elvárhatnánk, mind a tizenakárhányezren (ha még vagyunk Nagyatádon annyian, mint szemetelők), hogy a lekiskorúsítottak érdekét a törvényes gondnokok, vagyis a képviselő hölgy és urak ténylegesen is képviseljék, a polgármestert most nem említem, mivel ő más kategória

Ismert, ha valaki másnak kár okoz, köteles azt teljes mértékben megfizetni, főként akkor, ha a bekövetkező kárt a károsult a legjobb szándéka ellenére sem tudja megelőzni. Bakos úr fogadatlan prókátorként mindent megpróbált, amit csak lehetett, de minden figyelmeztetés és figyelemfelhívás ellenére, a testület, mint a cigánylova a gazda parancsára bátran ugrott, de inkább ne tette volna.

A kár bekövetkezett, Ormai István a szponzorált újságjában sikálja magát, hogy milyen vakmerő volt a testület, amikor tavaly decemberben az egy-kétfős háztartások által fizetendő 14.895.- Ft-os éves díjat 23.440- Ft-ra emeltette, de ennek díjból most az egyfős háztartás kap 3.200.- Ft kedvezményt.

Így a már megözvegyült Kisnéninek idén a megszavazott "kedvezménnyel" csak 20.240. Ft-ot kell fizetnie szemben azzal, hogy a még tavaly a férjévek közösen is 5.345.- Ft-al kevesebbet fizettek, mint idén. Ha élne a férje, akkor bizony 8.545.- Ft-al többet kellene fizetni, mint az elmúlt évben. Viszont minden kétszemélye családnak bizony nincs kedvezmény, viszont van "kimondottan az igazságos teherviselés miatt" 8.545.- Ft díjnövekedése.

Mit hablatyol ezzel szemben Ormai:

„Fontos szempont volt az új rendelet megalkotásakor, hogy indokolatlan egy háztartásnak ugyanannyi költséget kifizetni, ha nem termel annyi hulladékot. Azokban a háztartásokban, ahol többen laknak, evidens, hogy nagyobb mennyiségű hulladék keletkezik, ezt az igazságtalanságot kezeli most az önkormányzat. Nagyatádon már több lépcsőben igyekeztek a hulladékszállítási díjat csökkenteni.”

Figyelem lefordítom a több lépcsős díjcsökkentés mit jelent Ormainál:

Első lépcső: bevezeti 2012-ben a nem kötelező és eddig nem is volt „rendelkezésre állási díjat” mindjárt nem is akármekkora összegben: 6.350.- Ft/év.

Második lépcső: az 50 literes kuka kidobása a szemétbe, 120 literes edénybe kér szemetelni. Pár nap alatt több mint dupla szemétmennyiség az elvárható Ormai szerint.

Harmadik lépcső: kötelező a dupla edénybe szimpla szemetet tenni, no persze komposztálni is kéne.

Negyedik lépcső: a külön gyűjtendő szemetet vedd a hátadra, vagy ülj be az autódba és vidd el a begyűjtőbe, hiszen a szolgáltató azért plusz pénzt kap, ha szépen elválogattad a műanyagot és a papírt, alumínium dobozt stb.

Negyedik lépcső: coki a nyári kétszeri szemételszállítás hetente. Naná, ennyi pénzért, hadd büdösödjön a kánikulában a tartály, de az ürítés után mosd ki, az is pénzt hoz a városnak!

Ötödik lépcső: reggel hatra rakd ki, s este nyolcig őrizd a kukádat, hogy el ne lopják, mert akkor neked kell azt is fizetned!

Hatodik lépcső: ha a szolgáltató nem viszi el, nem baj, megbocsátjuk neki, de amíg el nem viszi addig is érvényes az ötödik lépcső szabály!

Hetedik lépcső: ha netán kényszervállalkozó is vagy, a vállalkozások székhely a lakásod sarok íróasztala, akkor már neked két kuka jár, s persze duplán is fizethetsz, ha-ha-ha…

Nyolcadik lépcső: ha nem bírod ki, hogy egy hét múlva vigyék el a szemetet, kérhet szemeteszsákot is + 401.- Ft-ért.

Kilencedik lépcső: ha a 401.- Ft-os zsákba nem fér el a szemeted, s nem akarsz fél évet várni, akkor kérhetsz nagyobb edényt is, 1000 litereset 15.500.- Ft-ét.

X a tízediken lépcső: etc. etc a köbön.

Ormai folyatja:

„január elsejétől nincs díjmegállapító jogköre az önkormányzatnak. A díjból adott kedvezmény összegét így a város költségvetésébe kell betervezni. Felvetődött a járatszámok csökkentése, a 120 literes edényzet szükségességének kérdése, a szociális alapon történő kategóriák létrehozása, a mennyiség alapján történő fizetés lehetősége, és a fix költségek lefaragása. Végül a képviselők elfogadták az évi 3200 forintos díjcsökkentést, de döntöttek a szolgáltató Saubermacher-Pannóniával történő újabb tárgyalások megkezdéséről is, melyben újabb díjcsökkentő tényezők lehetőségét vetik fel. A testület áprilisban újabb körben tárgyal a díjak mérsékléséről. A képviselő testület elé egy olyan javaslatot fogok beterjeszteni, hogy éljünk a felterjesztési jogunkkal. A szakminisztériumnál kezdeményezni fogjuk a hulladékgazdálkodási törvény módosítását, hogy érvényesíteni lehessen a hulladékdíj megállapításánál differenciáltan a háztartásban élők és a hulladék mennyisége közötti összefüggést".

Szóval Ormai a nagy megmentő tovább akar tárgyalmi a szolgáltatóval, saját magával a további díjmérsékléséről. Na, ettől mentsen meg minket a magyarok Istene!

Jönnek az újabb lépcsők:

- havi egy ürítés és újabb dupla kuka,
- nyugdíjas járatok a kanizsai szeméttelepre,

Miért is nem vihetné Sándor, József, Benedek a volánnal ingyen zsákban, no nem a meleget, hanem a szemetet.
- felterjesztünk,
- törvénymódosítást kérünk, hogy differenciált legyen a háztartásban élők és a hulladék mennyisége közötti összefüggés?
Ezt ki érti?

Kérem, a törvény jó, semmi szükség a további maszatolásra. Csak azt kellett volna megszabni, hogy egy kg. hulladéknak ennyi az ára, jön a kukásató fölrekja leméri, s kiküldi a számlát. Ennyire egyszerű lenne, mint anno: egy kiló kenyér 3 Ft, félkiló 1,50.-, s nem kérem a szolgáltatást, akkor 0 Ft.

Nem értem azt sem, ha a szemetes rendelet 35. §-a azt írja elő, hogy a Saubermachernek a költségeit részletes költségelemzéssel kell alátámasztania, s abból a képviselő-testület csak az által elismert költségeket fogadhatja el, akkor az hol volt, amikor a képviselők az egy-kétszemélyes háztartások által fizetendő díj duplájára emeléséről oly lelkesen döntöttek, ha azt az önkormányzat meg sem kapta?

Azt sem értem, hogy ha polgárnak nem elég a + szemetes zsák és egy nagyobb tároló edényt kér, mire föl kell neki a rendelet 4. sz. mellékletében foglalt 2.15629 Ft/liter/ürítés + Áfa, azaz 2,7384883 Ft/liter díjjal számolva 15.500.- Ft-ot fizetnie 2.738,83.- Ft helyett. Tudniillik a rendelet szerint a szolgáltatónak kell a szemetes edényt biztosítani – az edényzet benne van a díjban! -, az önkormányzat határozta meg a liter/ürítés díjat, így hogy számolhat 12.741 forinttal többet a szolgáltatásért?

Eddig az ÁRHATÓSÁG,az ELLENŐRZŐ HATÓSÁG az ÖNKORMÁNYZAT volt Tisztelt Tudor, Vidor, Szende, Szundi, KUKA, Hófehérke és többi KÉPVISELŐK!

Nézzük a 7 m3-es edényzetet: itt a fenti rendelet szerinti díjtétellel kellett volna tavaly fizetni 19.169.- forintot a kért 29.850.- forinttal szemben, idén pedig már 57.700.- forint a díjtétel. Idén a hatósági ár és kért mérték közötti különbözet 38.530.- Ft, pestiesen szólva nem semmi „id.:Bakos József”. Ez bizony már nemcsak szabálysértés, lássuk, mit mond erről a üntetőtörvénykönyv:

A Btk. 301. § (1) bekezdése szerint, aki áruért a hatósági árnál vagy a reá nézve egyébként kötelezően megállapított árnál magasabb árat kér, köt ki vagy fogad el, vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A (2) bekezdés a minősített esetre a következőképpen rendelkezik: A büntetés bűntett miatt öt évig terjedő szabadságvesztés, ha az árdrágítást
a) üzletszerűen,
b) bűnszövetségben,
d) jelentős mértékű nyereség elérése végett követik el.

Szerény véleményem szerint itt az árdrágítás törvényi tényállásának a minősített esetei is vélelmezhetőek, nem úgy a jegyző szerint, akinek azért ezt jobban kellenne tudnia.

Ez a másik oldalról nézve korrupció, s van, akinek még a hatósági díj szerinti szolgáltatást sem kell kifizetnie?

De érdekelne az is, hogy a vállalkozóktól mennyi díjat szed a szolgáltató, milyen önkormányzati díjmegállapító tarifa szerint?

Aki segíteni tud, kérem, írja meg. Lehet, hogy azzal is hasonló a helyzet? Érdemes lenne ennek is végre utána járni Bakos Úr!
süti beállítások módosítása