Gyermekkorom kedvenc diafilmjének még Nyuszi Pista kalandjai volt a címe, de úgy látszik, a globális változások hatásai a hazai meséket sem kímélik.
Mint ahogy az várható volt, a végre karakánul sarkára álló testület döntésébe az előterjesztő nem nyugodott bele, mert a városi honlap szerint csütörtökre (korábbi jóslatom szerint) újfent soron kívüli testületi-ülést hívott össze.
Az ülés egyetlen napirendje a december 13-i ülés 6. sz. előterjesztése; „a települési szilárd hulladék kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról és a közterületek tisztántartásáról szóló 10/2012. (III. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról (a 2012. december 13-i ülésre készített előterjesztés ismételt tárgyalása)”
A múlt hét csütörtökén ebben a kérdésben a testület elég egyértelműen állást foglalt, illetve. határozatot hozott.
A döntés nyilvánvalóan a város lakosságának érdekeit szem előtt tartva és azt előtérbe helyezve született.
Az azt követő napokban semmi olyan újabb tényező nem merült fel, ami a téma újbóli tárgyalását tenné szükségessé, ezért „egész úton hazafelé azon gondolkodám”, cui prodest? Kinek áll ez érdekében?
„S jutott eszembe számtalan szebbnél szebb gondolat”, (mielőtt plágium vád érne”Petőfi”) de ezek megosztása nem aktuális.
Az már most is egyértelmű, hogy a téma újbóli előterjesztését, s az ügyben hozott határozat megváltoztatását elvileg semmi nem indokolja, mert;
A képviselő-testület december 13-án hozott döntése nem sérti az önkormányzat érdekeit, de a határozat esetleges megváltoztatása (díjemelés), vagy a kedvezmény megszüntetése már lakossági érdekeket sért.
A kedvezménybiztosítás a pályázati kiírásban szerepelt, melyet ajánlatában a szerződött szolgáltató biztosított a megszüntetett 50 l-es kukahasználat „kompenzálására”.
A szolgáltatót semmiféle veszteség nem érte az év első három hónapjában, mert az áprilisi feloldásig („áttörésig”) szóló díjbefagyasztás szerint a 2012. évi díj nem haladhatta meg a 2011. évi szintet. Ezt megelőzően a testület, március végén díjstruktúra átalakításba csomagolt 33%-os díjemelést hajtott végre.
A díjszerkezet módosítása során olyan új díjelemmel (rendelkezésre állási díj) terhelték meg Nagyatád lakosságát, melyet a szolgáltató működési területén sehol máshol nem alkalmaz. Ez a díj 30 millió forint többletbevételt biztosít a szolgáltatónak.
A szolgáltató a jelenlegi szerződés kezdetétől (április1.) a többlet konténerkapacitás decemberi kihelyezéséig a társasházak részére 44%-al számlázott többet, mint amennyit elszállított (ez se csekély összeg).
A rosszul kalkulált díj kedvezményezetti kör felmérés szerinti várható növekedése csak a jövő esztendőben növeli a bevételkiesést éppúgy, mint ahogy a lerakási járulék is a költségeket.
Mindkét tétel mértéke bizonytalan, mert nem ismert a tényleges kérvényezők száma és a lerakóra ténylegesen kihelyezett hulladék mennyisége sem.
Nem ismert továbbá a 2013. évben válogatott, kinyert és értékesített szelektív hulladék mennyisége sem, holott ezek mind befolyással vannak a bevétel kiesésre illetve a költségekre.
A kinn lévőség a NAV belépésével várhatóan mérséklődik.
A Nagyatádról elszállított hulladék mennyisége várhatóan tovább csökken (az új felmérés szerint a városból eltávozott cca. 1200 fő), a szelektív hulladék mennyisége várhatóan nő.
Amennyiben a szolgáltató költségei önhibáján kívül 4,2%-nál nagyobb mértékben emelkedik, úgy kérheti az engedélyezettnél magasabb mértékű díjemelést, melyet a Magyar Energia Hivatal alaposan megvizsgál, s vagy engedélyez, vagy nem.
A szolgáltató által előterjesztett beszámoló és tájékoztató jellegű költségkimutatása nem kielégítő, a 10 hónapon belüli háromszori díjemelés alátámasztásához.
A költségkalkulációs elemek tanulmányozása (tartalom, mérték, realitás, stb.) céljából adatigényléssel fordultam Nagyatád Város Polgármesteri Hivatalához, a Nagykanizsai Saubermacher-Pannonia Kft-hez, valamint Nagykanizsa Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalához.
Kérdéseimre a mai napig csak a helyi hivataltól történt reagálás, de az csak „útbaigazítást” (hová forduljak), és tájékozódási időkérést tartalmazott.
A Magyar Energia Hivatal, mint a jövőbeni díjmegállapító, nem lehet a „fenyegetés” (zsarolás) eszköze, mert éppen a korábbi zsigerelési gyakorlat megszüntetésére lesz hivatott.
A mai együttes bizottsági ülésen a polgármester újabb módosítási javaslattal állt elő, ami díjcsökkentést, és kedvezménytörlést is tartalmazott. Az egyik a lakók többségének díjcsökkenést, a másik részének jelentős többletköltséget idézne elő, illetve a 2250 ingatlantulajdonosnak kiosztana egy-egy fityiszt. A szolgáltató ez esetben ott lenne, ahol a part szakad.
Bár az előterjesztő szokásának megfelelően („ne jogászkodjunk állandóan”) igyekezet doktoribb lenni a mellette ülő doktornál, a bizottságok nem méltányolták törekvéseit, s leszavazták javaslatait.
Ismerve a testület megosztottságát, nincsenek illúzióim az ügy kimenetelét illetően, mert a testület megdolgozható (és meg is lesz dolgozva), s könnyen előfordulhat, hogy a polgárbarát képviselők revideálják korábbi véleményüket, és átállnak a friss doktorunk oldalára.
Remélem ezen alternatíva nem más, mint fikció, és holnap reggel kiderül, hogy valójában nem más, mint az előterjesztő „füstbement terv”-e.
Bárhogy is alakul a visszavágó, a városvezetés komoly megmérettetés előtt áll. „Lenni, vagy nem lenni (képviselő-testület): az itt a kérdés” (pardon: „Shakespeare”).