HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Gyermekkorom kedvenc diafilmjének még Nyuszi Pista kalandjai volt a címe, de úgy látszik, a globális változások hatásai a hazai meséket sem kímélik.

Mint ahogy az várható volt, a végre karakánul sarkára álló testület döntésébe az előterjesztő nem nyugodott bele, mert a városi honlap szerint csütörtökre (korábbi jóslatom szerint) újfent soron kívüli testületi-ülést hívott össze.

Az ülés egyetlen napirendje a december 13-i ülés 6. sz. előterjesztése; „a települési szilárd hulladék kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról és a közterületek tisztántartásáról szóló 10/2012. (III. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról (a 2012. december 13-i ülésre készített előterjesztés ismételt tárgyalása)”

A múlt hét csütörtökén ebben a kérdésben a testület elég egyértelműen állást foglalt, illetve. határozatot hozott.

A döntés nyilvánvalóan a város lakosságának érdekeit szem előtt tartva és azt előtérbe helyezve született.

Az azt követő napokban semmi olyan újabb tényező nem merült fel, ami a téma újbóli tárgyalását tenné szükségessé, ezért „egész úton hazafelé azon gondolkodám”, cui prodest? Kinek áll ez érdekében?

S jutott eszembe számtalan szebbnél szebb gondolat”, (mielőtt plágium vád érne”Petőfi”) de ezek megosztása nem aktuális.

Az már most is egyértelmű, hogy a téma újbóli előterjesztését, s az ügyben hozott határozat megváltoztatását elvileg semmi nem indokolja, mert;

A képviselő-testület december 13-án hozott döntése nem sérti az önkormányzat érdekeit, de a határozat esetleges megváltoztatása (díjemelés), vagy a kedvezmény megszüntetése már lakossági érdekeket sért.

A kedvezménybiztosítás a pályázati kiírásban szerepelt, melyet ajánlatában a szerződött szolgáltató biztosított a megszüntetett 50 l-es kukahasználat „kompenzálására”.

A szolgáltatót semmiféle veszteség nem érte az év első három hónapjában, mert az áprilisi feloldásig („áttörésig”) szóló díjbefagyasztás szerint a 2012. évi díj nem haladhatta meg a 2011. évi szintet. Ezt megelőzően a testület, március végén díjstruktúra átalakításba csomagolt 33%-os díjemelést hajtott végre.

A díjszerkezet módosítása során olyan új díjelemmel (rendelkezésre állási díj) terhelték meg Nagyatád lakosságát, melyet a szolgáltató működési területén sehol máshol nem alkalmaz. Ez a díj 30 millió forint többletbevételt biztosít a szolgáltatónak.

A szolgáltató a jelenlegi szerződés kezdetétől (április1.) a többlet konténerkapacitás decemberi kihelyezéséig a társasházak részére 44%-al számlázott többet, mint amennyit elszállított (ez se csekély összeg).

A rosszul kalkulált díj kedvezményezetti kör felmérés szerinti várható növekedése csak a jövő esztendőben növeli a bevételkiesést éppúgy, mint ahogy a lerakási járulék is a költségeket.

Mindkét tétel mértéke bizonytalan, mert nem ismert a tényleges kérvényezők száma és a lerakóra ténylegesen kihelyezett hulladék mennyisége sem.

Nem ismert továbbá a 2013. évben válogatott, kinyert és értékesített szelektív hulladék mennyisége sem, holott ezek mind befolyással vannak a bevétel kiesésre illetve a költségekre.

A kinn lévőség a NAV belépésével várhatóan mérséklődik.

A Nagyatádról elszállított hulladék mennyisége várhatóan tovább csökken (az új felmérés szerint a városból eltávozott cca. 1200 fő), a szelektív hulladék mennyisége várhatóan nő.

Amennyiben a szolgáltató költségei önhibáján kívül 4,2%-nál nagyobb mértékben emelkedik, úgy kérheti az engedélyezettnél magasabb mértékű díjemelést, melyet a Magyar Energia Hivatal alaposan megvizsgál, s vagy engedélyez, vagy nem.

A szolgáltató által előterjesztett beszámoló és tájékoztató jellegű költségkimutatása nem kielégítő, a 10 hónapon belüli háromszori díjemelés alátámasztásához.

A költségkalkulációs elemek tanulmányozása (tartalom, mérték, realitás, stb.) céljából adatigényléssel fordultam Nagyatád Város Polgármesteri Hivatalához, a Nagykanizsai Saubermacher-Pannonia Kft-hez, valamint Nagykanizsa Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalához.

Kérdéseimre a mai napig csak a helyi hivataltól történt reagálás, de az csak „útbaigazítást” (hová forduljak), és tájékozódási időkérést tartalmazott.

A Magyar Energia Hivatal, mint a jövőbeni díjmegállapító, nem lehet a „fenyegetés” (zsarolás) eszköze, mert éppen a korábbi zsigerelési gyakorlat megszüntetésére lesz hivatott.

A mai együttes bizottsági ülésen a polgármester újabb módosítási javaslattal állt elő, ami díjcsökkentést, és kedvezménytörlést is tartalmazott. Az egyik a lakók többségének díjcsökkenést, a másik részének jelentős többletköltséget idézne elő, illetve a 2250 ingatlantulajdonosnak kiosztana egy-egy fityiszt. A szolgáltató ez esetben ott lenne, ahol a part szakad.

Bár az előterjesztő szokásának megfelelően („ne jogászkodjunk állandóan”) igyekezet doktoribb lenni a mellette ülő doktornál, a bizottságok nem méltányolták törekvéseit, s leszavazták javaslatait.

Ismerve a testület megosztottságát, nincsenek illúzióim az ügy kimenetelét illetően, mert a testület megdolgozható (és meg is lesz dolgozva), s könnyen előfordulhat, hogy a polgárbarát képviselők revideálják korábbi véleményüket, és átállnak a friss doktorunk oldalára.

Remélem ezen alternatíva nem más, mint fikció, és holnap reggel kiderül, hogy valójában nem más, mint az előterjesztő „füstbement terv”-e.

Bárhogy is alakul a visszavágó, a városvezetés komoly megmérettetés előtt áll. „Lenni, vagy nem lenni (képviselő-testület): az itt a kérdés” (pardon: „Shakespeare”).

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr554973812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

civil48 2013.01.03. 15:13:10

A sommás megállapításom csak annyi, hogy ez a polgármesternek álcázott figura és a képviselő testületnek csúfolt alakulat önmagán kívül senkit sem képvisel, ez bizonyos, de hogy a várost nem, az biztos.

A szemét-ügyhöz nincs mit hozzátenni, legfeljebb annyit, hogy majd a januárra elodázott kedvezmény-döntéskor megállapítja a testület, hogy tekintettel a rossz anyagi helyzetre, most nem tudjuk átvállalni az 1-2 fős háztartások 50%-os díjkedvezményét, melyet ugyan nagyon sajnáluk, a szívünk is fáj, sőt együtt sírunk az állampolgárokkal (igaz Novák doktor?!)de, most, sajnos nem megy a dolog. Most csak szavazzuk meg ezt a díjat, hogy a Rínó ne „károsodjon”! (Dehogy károsodik, a blogban leírta Bakos úr, hogy milyen indokolatlan tételek vannak beépítve a díjba, most még adjunk nekik 2250 fő x cca 2000.-Ft = 4,5milliót! negyedévente) Csak van ennek is oka?,– melynek eldöntését mindenkinek a fantáziájára bízom.

Nézzük a másik napirendi pontot, a tanuszoda ügyét.
Ködfátyolos elképzelésekkel ( szállodalánc és medencék bővítése a strandnál, tengervízes akvárium és Mándl-kastély-szálloda, stb.) „sikerült” magánberuházót találni a tanuszoda felépítéséhez, melynek részletekben történő beruházás-törlesztése évi 83 milliót vitt el a várostól.(igen, a maszek tudta, hogy miért épít!) Maga az üzemeltetés évi 31 millióba! (igen, csak ez az egy pancsikáló) került. Most az állam kivásárolja a maszekkámtól, majd átadja a városnak ingyen, de nem „bérmentve”. Üzemeltesd, ahogy tudod.
Erre adta áldását a testület, hogy igen, vegyük át üzemeltetésre, és majd lesz valahogy. Arra a kérdésre ugyanis, hogy „mibül”, az most sokadrangú kérdés, ne is foglalkozzunk vele. Majd lerövidítjük a nyitva-tartást és meg van oldva. (Vagy esetleg bezárjuk, és csak az őrzés költségi lesznek a miénk.- ezt már én mondom)
Az önkormányzati tulajdonba történő visszaadás várható időpontjáig (2013.juniusáig) a jelenlegi feltételekkel kell üzemeltetni, a tulajdonba vételt követően lesz mód az üzemelési költségek „lefaragására”. De, hogy az első félév milliói (41,5 millió törlesztés) és a második félév csökkentett milliói „mibül” fizethetőek, arra nincs egy fél mondat magyarázat sem. Most csak szavazzuk meg az üzemeltetés felvállalását. (Igaz jegyző-asszony! Nem létező pénzek biztos tudatában sem törvénytelen az előterjesztés?)
Ugyanis a költségvetés tárgyalásakor egyértelműen kimutatták, hogy a nem kötelező feladatok mellett a kötelező feladatellátáshoz sincs meg a fedezet. Akkor, ez „mibül”? Mondhatnánk, eggyel többre vagy kevesebbre nincs pénz, nem mindegy?
Hát, ezt nevezik önkormányzatéknál felelős gazdálkodásnak!
A másfél milliárdért átváltott kötvény, mely a visszafizetés végére (25 év) 3 milliárd lesz, a választások után már tőketörlesztést is tartalmaz cca. évi 60 millió Ft összegben, a kb. ugyanekkora kamatok mellett. (igaz, ez utóbbi egy részét, 40%-át átvállalja az állam:) Az önként vállalt feladatok negatív szaldója cca. 180 millió/év, ezen új „vállalás” az uszoda nélkül. Még vissza vannak az „ART-Haus” „adósságai „ és működési költségei, a zeneiskola-felújítás utáni leendő „költségek”. A kifizetetlen, magunk előtt tolt számlákról már ne is beszéljek.
(A kötelező feladatellátásból is hiányzik 450 millió, - bár ezt az állam csak átvállalja, hogy csődbe ne menjen emiatt a város .)
Bizony, kedves nagyatádiak, lesz itt mit fizetnünk!(nekünk, mert a mi pistink háza ezt nem fedezi!)
Vagy, bezárjuk ezeket a fedezet nélküli látványberuházásokat? Nem inkább az okozóját kellene? De, akkor is itt maradnak ezek az adósságok! Konklúzió: sehogy sem tudjuk „megúszni”, ingyenleves nem létezik, „képviselőink” felelőtlenségét nekünk kell megfizetni!

Szofista 2013.01.03. 18:54:07

Kedves Bakos Úr !

A szemétben mindig is volt(lesz) üzlet!
Egyébként a hulladékszállítást, mint kötelező közszolgáltatást ha igénybe veszi valaki ha nem, ki kell fizetnie a megállapított díjat. Azt írja Kedves Bakos Úr, hogy kb. 30 millió nyeresége marad a szolgáltatónak, akkor, ha a SZÁMÍTOTT hulladék mennyiségét elszállítja.
De ha csak a töredékét???Mindenhol csökkent a hulladék, ez- sajnos- nem csak a növekvő környezettudatos magatartásnak köszönhető, hanem a fogyasztás visszafogásának is.
Hallgattam a rádióban, hogy Vác Önkormányzata azonosító -elektronikus- jelekkel látta el a kukákat, a kukás autó leméri az elszállított hulladék mennyiségét, rögzíti, és a számlán a tényleges mennyiség szorozva a tényleges ráfordítás alapján megállapított díjjal szerepel. Ami valljuk be elsősorban a lakosságnak kedvező!
Arról nem beszélve, hogy tényleg rá lehetne így "szokni" a szelektív gyűjtésre,komposztálásra.A jelenlegi rendszer erre nem is ösztönöz, mert bármit teszünk, mindig annyit és többet kell fizetni.

(Szerintem a rendszer kialakítása nem horror, de majd utána nézek !)

Van még valami amiről nem találtam sehol sem információt: mennyit fizetnek a vállalkozók,szolgáltatók,intézmények a hulladékszállításért?
Az az összeg hol van? A "közületi"hulladékra fordított bér,üzemanyag,stb.-ről külön nyilvántartás készül?
Bakos Úr,ha van erről valami infó, szívesen elolvasnám!
Szép estét !
süti beállítások módosítása