Soron kívüli testületi ülést tartott pénteken reggel városunk önkormányzata. A szokásos ötperces „formalitásra” számítottam, de kellemesen csalódnom kellett, mert számomra tanulságos, mellesleg „élvezetes” eszmecserének lehettem szem és fültanúja.
A szoros határidő miatti összejövetel fő témája; „Előterjesztés a köznevelési intézmények működtetési kötelezettsége alóli mentesülésre irányuló kérelem benyújtásáról” volt.
A munkaanyag a körülményekre tekintettel is részletes, közérthető és világos volt, a polgármesteri szóbeli tájékoztatóval egyetemben, s kellő alapul szolgált egy esetleges testületi vitához, ill. a döntés előkészítéséhez.
Az első meglepetés(?) az volt, hogy a tájékoztatót néma csend fogadta, s a kérdések, észrevételek, előterjesztői felszólításra egyetlen képviselő sem jelentkezett. Pedig a teljességre törekvő előterjesztés számtalan kérdést (hiányzó és függőben lévő információk) generált, függetlenül attól, hogy a pillanatnyilag rendelkezésre álló valamennyi adatot megosztotta az érintettekkel, csak végig kellett volna olvasni valamennyiüknek a záró táblázatot is.
A csendet mielőtt kínossá vált volna, a pénzügyi bizottság elnöke törte meg, aki a korábbi ülésen kifejtett szkepticizmusához hasonlóan, ismét hangot adott aggályainak. Jelezte, hogy a rendelkezésre álló kalkulációs tételek ismeretében nem igazán érti a kormányzati koncepció célját, természetesen elsősorban gazdasági (pénzügyi) szempontból. Felsorolta a korábbi normatívák hiányosságait, az elvonásokat, majd levonva a konklúziót kifejtette, hogy a nagy átalakítások következtében a közoktatási intézmények működtetése többe fog kerülni. Akkor mi volt az átszervezés célja? Saját embereket ültetni a vezetői székekbe?
„Hozzá kell szólnom, hogy a Sasvári képviselő ne egyedül mondjon véleményt”, szólalt meg a testület FIDESZ frakciójának „vezetője” (?). Ha csak azért szólt…., jobb lett volna, ha hallgat, talán bölcs maradt volna.
Először is az önkormányzat testületében nincsen FIDESZ frakció, mert ha esetleg alakítottak is a kulisszák mögött, azt elfelejtették bejelenteni a testületnek (polgármesternek), s az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata sem rögzíti létezését, működését. Egyébként egy frakció az egységet mutat nem úgy, mint a hét tagot számláló, narancssárgára festett nagyatádi „polgári oldal”, ami inkább hasonlít egy gitt egyletre, sem mint kormánypárti frakcióra. Az „egységes” (?) álláspontot megjelenítő, és egyedül képviselő frakcióvezető mellett, csak egyetlen támogatót láttam, azt is független színben. A többiek hallgattak, más véleményen voltak, hiányoztak.
Ami pedig a szomszéd városokkal való egyeztetést illeti, arról talán jobb lett volna hallgatni. Az új körzetvezető (leendő országgyűlési képviselő jelölt) csurgói, a járási hivatalvezető csokonyavisontai, a tankerületi vezető boglári-csurgói, folytassam? A körzetet és a várost átjátszották a FIDESZ „szövetségesének”, s ki tudja még kik és honnan jönnek a leendő zsákmányhelyekre. „Le kell mondani a működtetésről” mondja a frakcióvezető. Ennyi a frakció véleménye, miután a megye megszűnt, most ráteszik a kést a települések nyakára is.
Itt lenne az ideje, hogy a több évi haszonlesés után valamit a közért is tegyenek, s ne csak a zsákmányszerzésen mesterkedjenek. A város 25 évre történő eladósításához asszisztálás kiválóan sikerült. Most eljött az ideje, hogy kihúzzák a város szekerét a kátyúból. Még most is a fülemben cseng a választáskor hangoztatott; „A kormány velünk van….stb”. Akkor, nosza rajta, legalább 60%-os (a 45 kevés!) konszolidációt, közműadó mentességet, általános kiegészítő támogatást mentőövként Nagyatádnak. A korábbi intézményét pedig finanszírozza továbbra is a megyei önkormányzat.
Ezek, és az egyéb városi szempontok érvényesítése lenne a helyi kétharmados kormánypárti képviselő feladata, s nem az egységes NAT hirdetése, s ideológiai blabla, mert arra ott a KIK. és, a kihelyezett kormányhivatal.
Remélem, hogy a frakció küldetése sikerrel jár, s akkor egy kommentezőhöz csatlakozva magam is javaslatot tehetek a következő ciklus városvezetőjére.
Sikeres lobbizás esetén, kizárólag a csurgói díszpolgári díj átvételét követően, a helyi jóléti tó jegén válasszuk meg polgármesternek (korona mellőzésével) a „frakcióvezetőt”.
Kommentezők; lehet magasztalni a jelöltet, fanyalgók kíméljenek!
A polgármester húsz év után először mondta ki, hogy probléma van, pedig erőforrásaink már jóval korábban elfogytak.
Szendergő képviselők, tessenek már felébredni, s a struccpolitikát elfelejtve tudomásul venni, hogy nyakig ül a város a slamasztikában. Hiánymentes jövő évi költségvetés, még az önként vállalt feladatok feladásával sem produkálható (hiába a törvényi előírás), miközben a várható vérveszteség minden nagyatádit érint.
Egyértelmű, hogy az elfuserált intézményi struktúrát a jelenlegi pénzügyi kondíciókkal a város nem képes működtetni, s a mélyrepülés a közoktatási reformmal még nem ér véget. A realizálható támogatások és a tényleges jövő évi költségvetés ismeretében el kell felejteni a lehetetlent, s újra kell gondolni a lehető legkisebb fájdalommal járó, de lehetségesen fenntartható struktúra kialakítását, mert a lebegtetett ígéretek már nem segítenek.
A még függőben lévő bizonytalansági tényezők a későbbiekben bármilyen kedvezően is alakulnak, a város ebből a helyzetből csak anyagi, erkölcsi, és egyéb veszteségekkel vergődhet tovább a következő bizonytalan környezeti ciklusba.