HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Kíváncsiskodó képviselői kérdésére válaszolva tartott tájékoztatót a hivatal jogtanácsosa a legutóbbi testületi ülésen. Az alul informált (?) képviselők egykedvűen hallgatták a „Bárdos projekt” bírósági állásáról szóló beszámolót, s fel sem merült bennük a gondolat, hogy a történtek után talán illenék feltenni néhány kérdést, ill. rákérdezni a részletekre.

Persze lehet, hogy tévedek, és valamennyi városatya képben van és kellőképpen tájékozott az immáron másfél éve húzódó kötbér igény minden részletében, ezért illetlenségnek hatna az esetleges „felesleges” kérdezősködés. A tájékoztatóból megtudhattuk, hogy az önkormányzat a kivitelező ZÁÉV-vel szemben cca. háromszáz millió forint kötbérigényének jogi procedúrája az első bírósági tárgyalással megkezdődött. Az igen kurta kezdés során kiderült, hogy az alperes (ZÁÉV) viszontkeresettel élt, és még cca. kettőszáz millió forintra tart igényt a beruházó önkormányzattól. Kár, hogy nem háromszázat kérnek, mert akkor a bíró sípjába fújhatna, és a pert lezárva döntetlen eredményt hirdethetne. Na de komolyra fordítva a szót, az érdekesség nem itt van.

 Mint azt már korábbi jegyzeteimben (2011.09.13. Bárdos projekt „folyamatban”! 2011.11.17. Ismét „Bárdos”!) említettem, a Bárdos projekt elvileg a felújított és kibővített iskola átadásával (2011. április 25.) befejeződött.     Ezt követően a polgármester tájékoztatóiból többször is megtudhattuk, hogy a pénzügyi elszámolás is megtörtént, és minden (és mindenki) ki lett fizetve.                                                                                          A lezárás után kértük közérdekű adatokra hivatkozva, a projekt kivitelezésre vonatkozó dokumentumait, s forszíroztuk folyamatosan az ismert szerződési feltételek szerinti jogos kötbérigény érvényesítését.

A kapcsolatos iratok kiadásának nem teljesítéséből per lett, melyet ez év áprilisában megnyertünk, de az önkormányzat fellebbezése miatt az ítélet nem jogerős, s a másodfokú döntés még nem született meg.

Az önkormányzat a szükséges egyeztetésekre valamint alapos felkészülésre hivatkozva késlekedett a kereset benyújtásával, de végül megtörtént, s várhatóan érdekes fejleményeknek nézhetünk elébe.

 Lehetséges, hogy én vagyok az alul informált és nem a „projektgazda” képviselők, de éppen ezért fogalmazódik meg bennem néhány nem költői kérdés;

  1. Milyen dokumentumokkal igazolja keresetében az önkormányzat jogos kötbérigényét, ha az eredeti szerződést a testület tudta és jóváhagyása nélkül több esetben is (nem az önkormányzat előnyére) módosította?
  2. Az átadás-átvételt követő „előzetes” egyeztetések során, ill. az elmúlt másfél évben jelezte e a kivitelező a pénzügyi elszámolással kapcsolatos hiányérzetét (plusz kétszáz Milla)?
  3. Mit takar a kivitelező által a viszont keresetében megnevezett többletmunka, tervezés, külső munka, s milyen dokumentumokkal támasztja alá jogos (vagy jogtalan) igényét?
  4. A kivitelező miért nem érvényesítette az elszámolás során, a fent megnevezett többlet teljesítmény ellenértékét, ill. a beruházó esetleges elzárkózásakor miért nem nyújtott be keresetet jogos munkadíja érvényesítéséért? Miért csak a beruházó kötbérigénye peresítésekor, másfél évvel az elszámolás után észlelte a kétszáz milliós hiányt a kasszájában?
  5. A per várhatóan nem ér véget ebben a ciklusban. Ha netán veszít az önkormányzat miből perkálja ki a kétszáz millió forintot, amikor az önrészként felvett hitelt sem tudja fizetni?
  6. A testület egy ad hoc bizottsággal miért nem vizsgáltatja meg a történteket, s kér részletes, világos, egyértelmű, közérthető tájékoztató jelentést az esetleges jogszerűtlen cselekményekről, a felelősök személyének megállapításáról?

 Valóban világos az ügy minden részlete, s ismeri minden döntéshozó képviselő?

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr834816720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

civil48 2012.10.03. 10:59:12

„6. A testület egy ad hoc bizottsággal miért nem vizsgáltatja meg a történteket, s kér részletes, világos, egyértelmű, közérthető tájékoztató jelentést az esetleges jogszerűtlen cselekményekről, a felelősök személyének megállapításáról?” - teszi fel a kérdést a blogíró.

Tényleg, miért is nem vizsgáltatja?
Miért nem, miért nem! Mert úgy gondolják, hogyha hülyének tettetik magukat, akkor őket a világon senki sem kérheti számon. És mint – nem túl régóta- tudjuk, hülyének lenni állampolgári jog. Nem gondolják ők úgy, hogy ellensúlyt kellene képezniük a pávatáncossal szemben. Dehogy, most falazunk neki, aztán majd, ha úgy hozza a sors, ő tesz nekünk szívességet. Picsi-pacsi és kész, - tiszta sor ez kérem. Miért gondolja T. Blogíró Úr hogy nem így van? Bejár a bizottsági ülésekre, tapasztalja, hogy a bizottsági elnök köszönti a jelenlevő bizottsági tagokat és a napirendi pont saját szájíz szerint történő elővezetésére felkéri a „Ti Pistátokat” A pávatánc gyorsan eltanulható, - az új tagoknál is, a régiek meg már tudják, hogy mitől döglik a légy. Ha ez így működik már hosszú évek óta, akkor miért működne ez ügyben másként?

Tényleg, miért is nem vizsgáltatja?
Ugyan, mit lehet ezen vizsgálni. Tiszta sor ez kérem. Pávatánc az egész. Csak mozgatunk hozzá még közpénzből fizetett „hadakat”, - és majd bebizonyítjuk, pardon bebizonyíttassuk a bírósággal, hogy picsi-pacsi, ablakban a pénz.
Egyébként is, miért kellett bírósági hercehurcákkal kikényszeríteni, másfél év „gondolkodás és előkészítő munka” után benyújtatni a kötbérigényt? ( 300 millióról beszélünk ugyan, de az összeg-nagyság is megérne egy-két „misét”!)
Dehogy akartuk mi benyújtani, csak egy kicsit megszorongattak bennünket ezek a fránya Ó-fideszesek. És, ha már így van, akkor adjunk egy kicsit a pávatánc-nak is.

Kedves Blogíró Úr! (Hmmm. Mostanában mindenkit urazok!) A feltett költői kérdéseihez írnék néhány gondolatot.
Mindenképpen „vicces” dolog másfél év után nyújtani be kötbérigényt, és ugyanilyen „necces” ellenkeresetet nyújtani be ennyi idő után. A két dologról süt, hogy mekkora abszurditással állunk szemben!
Milliárdos nagyságrendű projektnél, versenytárgyalásos vállalkozás mellett milyen többletigény lehet? Tetszettek volna észrevételezni, ha hiányosságokat tapasztaltak, akár a terv, akár a megoldás és/vagy ár vonatkozásában. A többi mind csak mellébeszéd! Pávatánc.
Hadd higgye a pórnép, hogy mi mindent megtettünk a szeretett városunkért. Akár a világ végére is, akár Kínába is elmegyünk, hogy ezt bebizonyítsuk! Hát, nem?

Nem ragozom tovább, - inkább azt kérem az olvasótól, írjon arról, hogyan látja, miként alakult ki, ez az áldemokrácia itt Nagyatádon.
Vajon, jól vagyon-e ez így?!

vörösposztó 2012.10.03. 16:38:27

Eszembe jutott egy találó mondás:"A demokrácia utolsó menedéke a tolvajok egymás elleni harca."
Hogy miért nincs Nagyatádon valódi,hanem helyette csak áldemokrácia van?Jó kérdés,megpróbálom rá a választ.Vissza kell menni egészen 199O-ig,az un.módszerváltás idején lett minden elszurva,Nagyatádon is.Az hogy ez a helyzet az önkormányzatban,egyértelmü,hogy elő lett készitve hosszu évekre,mig Muskátlis Pisti ül a pénztárnál és a vezérlő pultnál.Nem tudom,hogy megfigyeltétek-e,hogy az önkormányzati választások előtt mennyire aktivizálódik a Pávatáncos,ahogy irtad,és gyakorlatilag előre lefutott a képviselőjelöltek személye/Bakos Ur kivétel/,mivel olyan álképviselőkkel veszi magát körül,akik vagy közalkalmazottak/lásd évekkel korábban az öt orvost a testületben!-ilyen talán országosan sem volt/,és ezen személyek kilóra meg vannak véve,egyenkénti szobáztatás után,és a bekerülve a testületbe a Ti Pistátok lakájai lesznek,nincs olyan szervilis magatartás,amit nem tanusitanak,ha a vezir kéréséről,előterjesztések megszavazásáról van szó.Igy lesz Nagyatádon az önkormányzatiság a talpáról a feje tetejére állitva.Ezeket a birkákat ugy terelgeti,ahogy neki tetszik,ezt jól mutatják az 1994.óta tapasztaltak.Az ott ülő mameluk senkiházik néhány 1o ezer Ft-ért a lelküket is eladják,igy pedig lehet a porondon maradni,hiszen az egész bagázs nem egyéb mint egy jól megrendezett KISZ gyülés,ahol a KISZ titkár beintésére,a neki megfelelően "szavaznak".Aki merészel kifelé szavazni,az megnézheti magát.Ezek behuzzák fülüket-farkukat,kifelé játszák a nagy demokráciát,belül pedig rothadt az egész rendszer.Igy lehet kifelé eljátszani a demokratát,közben pedig hülyének nézni a többieket/azok is/,és a választókat is.Meg vagyok győződve arról,hogy magában ezeket a talpnyalókat megveti,utálja,tipikus komcsi vezetői mentalitás.A szék megtartásáért mindent,felfelé nyalás,lefelé taposás.Csak közben ráment a város pénzügye,üres a kassza,és ezek ugy lelépnek majd,mint az a bizonyos erkölcsös kislány a diványról.Semmiféle felelősség,vastag bőr,szervilizmus,lakáj mentalitás,undoritó az egész.Ebben a beruházásban is az orránál fogva vezette a társaságot,amikor a testület előzetes felhatalmazása nélkül többször is ugy módositotta-ahogy tudjuk- az épitési-kivitelezési szerződést ,ahogy akarta,erről a mamelukok mit sem tudtak.Nincs ember ebben a testületben,aki a sarkára állana,maga mellé tudná állitani a többséget,és gatyába rázni a vezirt.Ettől őneki nem kell tartania,egy "tökös" testület már régen leváltotta volna.Az ügyben a másfél évvel később immel-ámmal benyujtott kötbérigényes per,illetve a vele szemben előterjesztett viszontkereset is nagyon büzlik,mivel mutyi állhat mögötte,hogy majd csak eljátszadoznak a biróságon,és kihozzák nullára a végeredményt,akár egy egyezséggel is!Ez már felveti a hanyag kezelés minősitett esete bünettének alapos gyanuját,de nem kell ettől sem tartania,mivel ez a rendőrség ,ügyészség ennek felderitésére nem képes.Ilyen jó a helyzet honfitársaim,csak semmi csüggedés,ahogy az egér mondta,amikor a macska szájában volt,majd ugy folytatta,hogy szar a helyzet,de nem reménytelen!-vagy mégis?

civil48 2012.10.05. 18:21:51

Egy kicsit továbbgondoltam a kérdést.(:-))))

A pávatáncban a lényeg a látszat. Minden csak úgy látsszék, ami a valóságban nem olyan. Ezért fejezi ki olyan találóan a pávatánc az áldemokráciát.

A mi pávatáncosunk, a város nagy szülötte, echte „tüke” nagyatádi nagy demokrataként adta el magát és táncolta körbe a környezetét.

Halaszthatatlan első dolgai között volt a „helyi alkotmány” a Szervezeti és Működési Szabályzat saját száj-iz szerinti átírása és elfogadtatása az akkor még eufórikus hangulatban lévő és igencsak dilettáns testülettel.
(Később, a tapasztalatok birtokában a további „finomítások”-módosítások jöttek)
Ezen ténykedésnek minden alapja és lehetősége megvolt (van). Sajnos. Az SZMSZ átírhatósága törvényileg adott. Nagy disznóság ez a demokráciára nézve, - mert így nem azonos a nagyatádi meg a a szolnoki, - de így van, és sejtésem szerint szándékosan van így. (megj.: szinte minden törvényünkbe be van építve a kiskapu, lehetőséget adva a stiklizőknek!) Egy minden hájjal megkent ember így könnyedén a maga képére formálhatja. És mint főállású hivatal-betöltő óriási előnyt élvez a tiszteletdíjas „alkalmi-hivatalu” képviselőkkel szemben. Ezt az előnyét ki is használja. Erre való hivatkozással tromfolja le azt a képviselőt, aki valamit nem úgy lát, mint Ő, és ennek hangot is ad. Akire pedig így ráripakodtak, az SZMSZ nem ismerésének „vádjával”- meggondolja, hogy még egyszer fitogtassa ismerethiányos tudását. Meg aztán jó lecke ez a többinek is.
A bizottsági elnöki posztok szétosztása polgármesteri privilégium, így születnek a tanárember eü.bizottsági elnök, orvosember oktatási bizottsági elnök kavarások, merthogy „nemá” véletlenül is értsen hozzá , - akkor nem lenne könnyű a pávatánc.
Eltűnik a viszontválaszadás intézménye. A kérdést feltevő megkapja a választ, de mellébeszédes, vagy semmitmondó válasz esetén nincs lehetőség a válasz minősítésére, elfogadására vagy elutasítására. Ez a válaszom, - punktum!
A közmeghallgatást ellehetetlenítette, gyakorlatilag likvidálta. Ott megjelenni, kérdést feltenni, ne add isten véleményt formálni a páriává válással egyenlő. Mit akarhatnak ezek az okoskodók! Tőlem akarják jobban tudni?
A demokratikus játékszabályok egyik biztosítékának szánt helyi újságot-tv-t maga alá gyűrte. Azzal az érveléssel, hogy a pénzt ő adja (nem a város a költségvetésből, á dehogy!) így ő is akarja megmondani hogy mi jelenik meg. A néhány évvel ezelőtti gyenge ellenállás-kisérletet alaposan megtorolta, - így ma már nem lehet kérdéses, hogy a televiziós adások hányszor mutatják adásonként, - az utóbbi időben (nem is tudom miért?) de minden fűzfának köszön és megköszöni, hogy létezik.

Nem folytatom a kritikát, - helyette javaslattal élek (igen, csak úgy levegőbe tartó javaslattal, és azzal a naiv gondolattal, hogy hátha valakik, valamikor komolyan akarják gondolni a demokráciát!)

Sok szó esett már a „nagy ellátórendszerek” reformjáról, így a közigazgatásról, az önkormányzatiságról is, - csak valós, érdemi tettek nem követték soha.
Húsz év alatt nem sikerült valódi demokratikus viszonyokat teremteni az államigazgatás területén (sem).

Miért nem evidencia, hogy a hozzá nem értéssel, és a személyre szabott, feladat-, függelmi-, és felelősségi viszonyok nélkül semmilyen társadalmat nem lehet normális módon működtetni?

A rendszerváltás féloldalasra sikeredett.
A változtatás szükségességét többen is látják régóta, de nem tudtak-akartak megegyezni róla a pártok. Kényes témává vált, inkább agyonhallgatták, és így lett ez egészen eddig, amíg a gazdasági kényszer rá nem viszi a változásra a kormányzatot. De, hát miért gondolja, azóta is bárki, hogy a „maradék” (értsd: a még dolgozó) társadalom finanszírozni képes ugyanakkora államapparátust, egészségügyet, pedagógus-társadalmat?

A mai hatalom felső vezetése, - mint korábban a többi is - néhány dologban, és ilyen a közszféra is, érzékelik a „helyzetet”, a lépéskényszert, a változások körüli tennivalók elódázhatatalanságát. Hogy jól érzékelik-e a megteendő feladatokat, vagy csak „zsákmányállatnak” tekintik azokat a betölthető posztok miatt, (lásd: másod-polgármester-helyettesek) még nem derült ki, hiszen a választási törvény megtárgyalása még vissza van.
Várom a változást, - de az ebben ellenérdekelt közszféra miatt tamáskodom a szükséglethez igazítandó megvalósítása felöl.

Nem csak a saját meggyőződésem, de a településeken nem a pártpolitikának, „csak” a településpolitikának van helye. Nem mondom ezzel azt, hogy a pártoknak ne legyenek jelöltjeik, de nincs szükség listán bekerült „pártpolitikusokra”. Nem szabadna felvállalni, hogy laikus, hozzá nem értő emberek "próbálkozzanak" irányítani egy várost, (kistérségi egységet, stb.) - tisztelet a mindenkori hozzáértő kivételeknek.
A politika pedig csak maradjon az országgyűlési választások színterén.

Jónak azt tartanám, ha nincs választókörzet, csak város, vagy kistérség, esetleg járás, (Szerintem a kistérségi önkormányzat lehetne az ideális, és gazdaságosan működtethető!) és csak annyi képviselőt lehetne választani, ahány bizottság alakulna, valamint, azok lennének a képviselők, akik a legtöbb szavazatot kapták.

Számomra nyilvánvaló, hogy képviselőjelöltnek csak szakemberek jöhetnek szóba. A továbbiakban megfogalmazottak alapján fel sem merülne a diszkrimináció gondolata, hiszen kinek a számára ne lenne magától értetődő, hogy az oktatási bizottság elnöke ne orvos, eü.-bizottság elnöke pedig ne pedagógus legyen!
Nincs választókörzet (csak terület), nincs „oszd meg és uralkodj”, - mivel a város (kistérség, járás/?/) teendőit nem a „zsákmány”- kiskörzetek szerint kell ellátni, hanem az egészét, - indok, szükség és lehetőség szerint.
A szakmaiságnak az felelne meg, ha a képviselőt, mint a bizottság elnökét lehetne megválasztani, a pártok, a civil szervezetek jelöltjei, valamint az önként jelentkezők „választékából”.
Az így megválasztott elnökökhöz a civil szakmai kör egy demokratikusan megválasztott tagot delegálva, valamint a polgármesteri hivatal szakmai illetékese (referense, iroda-, vagy osztályvezetője) részvételével alakulna meg a szakbizottság, - mely a területe „felelős gazdája” lenne.
A bizottsági elnökök teljes munkaidős feladatellátással (szakmai előkészítés, szakmai ellenőrzés, szankcionálásra javaslattétel) végeznék a térségi munkájukat, szabott díjazásért. (munkabér)

A szakbizottságok együttes bizottsági ülésen döntenének a város (önkormányzati terület) éves tervéről, az előzetesen felmért, benyújtott igényeket egyeztetve a lehetőséggel.
A társtelepülések elöljáróságait itt lehetne bekapcsolni a kötelező feladatok ellátásának összegzése és a szükséges fejlesztések szintjén.
Ezek a szakbizottságok végeznék a területükön a döntés-előkészítést, majd az elöljárókkal kibővítetten, döntésükről beszámolnának a testületnek. A testület csak érdemi vitában, (a felelősség átvállalása, de a szakbizottság megvalósulási kontrollja mellett) változtathatná meg annak egyes részfeladatait. A bizottságok a szakterületen folyó munka szükséges intézkedései megtételének felelősei lennének, ellátnák a felügyelt területen folyó tevékenység kötelező ellenőrzését, - beleértve a munkafolyamatokba épített önellenőrzés kontrollját is. (belső ellenőr, könyvvizsgáló, demokrácia-bizottság felé jelzés)
A szokásos (pénzügyi, szociális, oktatási stb.) bizottságokon túl, egy un. demokrácia-bizottság (ellenőrzési bizottságtól több) lenne hivatott biztosítani (felügyelni, ellenőrizni, és szankcionálni) a közélet demokratikus elvek szerinti működését: a pm.-i hivatali működés felügyeletét, a meghatározott célok megvalósulásának ellenőrzését, a kötelező és hiteles lakossági tájékoztatás formáit, a helyi köz-tévé és újság, pártoktól, hivataltól független megnyilvánulását, védelmét.
Ellátná a pm.-i hivatallal, az intézményeivel szembeni panaszok, működésbeli zavarok kivizsgálását, a szakmai, és ha szükséges külső vizsgálatok kezdeményezését.
Így lehetne átláthatóvá tenni, demokratikus kontroll alatt tartani, a minden embert, - a saját zsebén keresztül - érintő helyi ügyeket.
A polgármesteri hivatalok szervezeti működését is a vállalati működés formáihoz kellene közelíteni, leosztott feladatokkal és felelősségi körökkel.

A hivatali és testületi működés szabályait hozzáértő szakemberek dolgoznák ki, (országos szinten, nem pedig önkormányzatonként, és ki mennyire ért hozzá alapon!) kötelező tartalmi előírásokkal, melyhez a saját SZMSZ-módosítást csak a kötelező tartalom kiegészítéseként , azzal nem ellenkezve alkalmazhatnák.
Minden munka és feladatkörre a személyes felelősség és a feladatellátás ellenőrzésének kötelme kell, hogy érvényesüljön!

Ennek igénye független a mindenkori regnáló hatalomtól.
Helyhatósági szinten a civilekre, a szakmákra kellene építeni, - mert jelenleg, képviselői szinten és jelentős részben „elszabadult hajóágyuk” gurulgatnak össze-vissza a helyi társadalmak hajóin.

Szofista 2012.10.07. 20:42:42

Jó estét kívánok !
Egy kérdésem van: mit szól a műszaki ellenőr a 200 milliós többletigényhez?
Lehet, hogy meg sem kérdezték,mert neki is tartoznak?
A demokrácia-bizottság jó ötlet,pláne saját SZMSZ-el, ahol aztán korlátozhatnák amit kell!
Persze ez csak feltevés,értem a lényeget.szép estét

Út-törő 2012.10.07. 22:40:20

@Szofista:
Tisztelt Olvasó. Ez a műszaki ellenőr az, aki úgy vette át a sportcsarnokot, hogy az előírás ellenére nem lángmentesítette a tetőszerkezet fa elemeit. Ez most is kontrollálható! Több száz vállalkozót lehetetlenített el a mai-or barátjával egyetembe.
Beázott, gombás vakolattal, illetve törött burkoló elemek felhasználásával készített felületet vett át barátjától a szóban forgó iskolában.
Az építkezés idején közszájon forgott a vállalkozók körében, hogy a P.....n szerződéses műszaki ell.-t csak lekváros kenyér kíséretében érdemes felkeresni.
Kik ezek?
süti beállítások módosítása