Az önkormányzati kötvénycsere ügyében az elmúlt év decemberében közérdekű bejelentéssel megkeresett, felügyeletre hivatott szervektől, az igényelt válaszok végre megérkeztek.
Február 6-i bejegyzésemben már említettem, hogy bármennyire is nyilvánvalóak számunkra a tetten érhető törvénysértések sorozata, a végső megállapítást a törvényességi és pénzügyi ellenőrzésre hivatott kormányzati szervektől várjuk.
Nos, a megállapítások megszülettek, s bár egy tanulsággal tapasztaltabbak lettünk, de a konklúzió megítélésem szerint mégis csak; Nesze semmi, fogd meg jól!
A több szálon futott ügy nem egy hétköznapi eset (bár több önkormányzatnál is fellelhető történet), de nem egyszerű, és a külső szemlélő számára bizonyára érthetetlen is. Az „illetékes” szerv, ahogy már korábban is említettem, előre jelezte, hogy a beadvány elbírálását megalapozó vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart. Úgy is történt, de elégedetlenségünk megértéséhez szolgáljon segítségül néhány idézet, az ügyben kompetens kormányzati szervek leveleiből.
Somogy Megyei Kormányhivatal 2011. december 21.:
„Az adósságot keletkeztető éves kötelezettségvállalás felső határára vonatkozó előterjesztés belső pénzügyi tartalmának, hátterének vizsgálata nem tartozik hivatalunk törvényességi ellenőrzési jogkörébe. Az önkormányzatok gazdálkodását (az említett tárgykörben is) az Állami Számvevőszék, megbízás alapján könyvvizsgáló, valamint a belső ellenőr vizsgálhatja”.
„A beadványának 9. és 10. pontja szerint a kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségvállalás, valamint az, hogy „nem lett független ingatlanforgalmi szakértővel felértékelve az az ingatlanvagyon, melyet az önkormányzat jelzálogosítani kíván a kötvénykibocsátás biztosítására”, „felveti a hűtlen/hanyag kezelés büntetőjogi tényállását”.
A fent leírtakat a hatályos jogszabályok alapján nem vizsgálhatjuk. Annak eldöntése, hogy a fentiek megvalósítanak-e bármilyen büntetőjogi tényállást, a nyomozóhatóság feladata”.
PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek állami Felügyelete) 2011.december. 21.:
„Az adósságot keletkeztető éves kötelezettségvállalás felső határára vonatkozó előterjesztés belső pénzügyi tartalmának, hátterének vizsgálata nem tartozik hivatalunk törvényességi ellenőrzési jogkörébe. Az önkormányzatok gazdálkodását (az említett tárgykörben is) az Állami Számvevőszék, megbízás alapján könyvvizsgáló, valamint belső ellenőr vizsgálhatja.”
ÁSZ (Állami Számvevőszék) 2012. január 25.
„A Somogy Megyei Kormányhivatal Nagyatád Város önkormányzata kötvénykibocsátással kapcsolatos bejelentését megküldte az állami Számvevőszéknek. A bejelentés számvevőszéki ellenőrzésével kapcsolatosan az alábbi szíves tájékoztatást adom.
A bejelentést továbbítottuk az illetékes egységünkhöz, hogy az ellenőrzések tervezésénél vegyék azt figyelembe”.
Somogy Megyei Kormányhivatal 2012. február 21.
„Kimutatásra került- e, hogy az önkormányzat tervezett kötelezettségeinek összege 2011. évben a korrigált saját bevétel alatt maradt. Annak eldöntése, hogy az ennek alátámasztására szolgáló pénzügyi számítások valósak-e, nem tartozik a kormányhivatal hatáskörébe. Ennek megállapítása az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ), megbízás alapján könyvvizsgáló, valamint a belső ellenőr jogkörébe tartozik.”
„A költségvetési rendelet számszaki részét, illetve azt, hogy az egyes önkormányzati döntéseket megalapozták-e a költségvetési rendeletben szereplő előirányzatokkal, azaz a kötvénykibocsátásra vonatkozóan van-e előirányzat tervezve a rendeletben, nem vizsgálhatjuk. Ez az ÁSZ, megbízás alapján a könyvvizsgáló, valamint a belső ellenőr feladata”.
„Tájékoztatom arról is, hogy közérdekű bejelentését – annak vizsgálata céljából – megküldtük az ÁSZ Somogy Megyei Ellenőrzési Irodájának, illetve a PSZÁF-nak”.
Világos, ugye? Ezt nem vizsgálhatjuk, azt nem vizsgálhatjuk.
Az az illetékes, meg amaz az illetékes.
Megküldtük ennek, annak, amannak.
Vizsgálhatja a könyvvizsgáló meg a belső ellenőr (de nem vizsgálja, mert megbízása, munkaviszonya csak addig tartana!).
Megnyugodhat mindenki, az ügy ki lett, és ki lesz vizsgálva, csak türelem.
Az esetlegesen 3-5 év múlva esedékes majdani ÁSZ vizsgálat során kitérnek a bejelentésben foglaltakra is. Feltéve, ha még aktuális, mert az önkormányzat időközben nem csődölt be, az illetékes ellenőrző szervet nem integrálták, nem szüntették meg, és nem vonták meg e jogosultságát.
A nyomozó hatóságok és bíróságok malmai köztudottan lassan őrölnek, és sok-sok év telik el mire egy ilyen horderejű ügy végére pontot tesznek (Brüsszelről már nem is beszélve).
Addigra már ki emlékezik arra, hogy mi is történt valójában, s az sem számít, hogy a mulasztásból eredően esetleg egy néhány település padlót fogott. A felelőtlen döntéshozók addigra már „messze járnak”, s a történtekért senki nem lesz felelős. A számlát viszont a kialakult gyakorlat szerint az adófizetőkkel rendeztetik.
Hazánk egy kontroll, és következmények nélküli ország. Éppen ezért nincs okunk értetlenkednünk, hogy miért tart itt, miért van ilyen „Görögös” helyzetben sok-sok önkormányzat, s egyúttal az egész ország.
Sebaj, reméljük, hogy az illetékes egység, az ellenőrzései tervezésénél a bejelentést majd effektíve is figyelembe veszi, és netán az ügylet érdemi vizsgálatát is elvégzi (de akkor már minek?).