HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Az elmúlt évtizedben számtalan alkalommal adtam hangot a város hulladékgazdálkodási tevékenységével kapcsolatos kritikai észrevételeimnek, ill. aggályaimnak. Legutóbb ez év augusztus 9-i bejegyzésemben (Rekultiváció) foglalkoztam a mára ismét aktuálissá vált témával.

Az „öreg” városatyák és bizonyára a „kíváncsi” polgárok is emlékeznek még rá, hogy 1996-ban a köztisztasági tevékenység kiszervezése során a vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően kötött szolgáltatási szerződést az önkormányzat. A tíz évre szóló kötelmekben a rekultivációs alap képzésének kötelezettsége is szerepelt, de a szerződés lejártakor kiderült, hogy a szolgáltató nem tett eleget ez irányú kötelezettségének. Miközben közel másfél évtizeden keresztül helyezte el a környező települések hulladékát a városi lerakón, s szedett be nem kis összegeket a lerakásért, a törvényileg és szerződésileg előírt rekultivációs alap képzését elmulasztotta. Az újabb tíz évre szóló szerződés megkötésekor az erre vonatkozó pontot egyszerűen kihagyták. Hiányolásakor a polgármester arra hivatkozott, hogy nem lehet a lakosságot terhelni ugyanis, ha az előíráshoz ragaszkodik az önkormányzat, úgy a szolgáltató beépítve a díjba, áthárítja a költséget a város polgáraira. Hangsúlyozom, az alap képzésének kötelezettségét törvény és szerződés írta elő!

Arra viszont bizonyára már kevesen emlékeznek, hogy a szolgáltató kiválasztásakor a pályázatok értékelésére hivatott ad hoc bizottság döntése ellenére, nem az első helyezettel kötötték meg a szerződést. Mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy miért. Akkor még csak erkölcsi „akadálya” volt, ma már törvényi gátja van az akkor még prioritást élvező „magasabb szempontoknak”.

Azóta sok víz folyt le a Rinyán, s miközben egy vegetáló hulladékgazdálkodási projekt bilincsében vergődünk, a lerakónkat bezárták, s öt kilométer helyett ötvenre szállítják a város hulladékát. Persze erre is a megváltozott jogi környezet kényszerítette (?) önkormányzatunkat. Az új „ígéret” szerint a bezárt városi lerakót a projekt kebelén belül már pályázati pénzből re kultiválják. A jelenlegi lerakó már megfelel a vonatkozó előírásoknak, s rendelkezik a szükséges engedélyekkel, de nem a városunk tulajdona, és jóval nagyobb a lerakás díja!

Az év végéig ismét meg kell versenyeztetni a szolgáltatókat, s a pályázati feltételek egyik legfontosabbika a szolgáltatás díja.

Köztudott, hogy a jelenlegi szolgáltató helyzeti előnnyel indul a megmérettetésen, de érdeklődéssel várjuk, hogy a pályázatot megnyerővel miképpen „nyeleti le” a döntéshozó a jövő év januárjától esedékes, nem csekély díjnövekedést generáló bér, üzemanyag, stb. valamint a vadonatúj lerakási adót.

A díjképzés tartalmi kellékeinek megbízhatóságát ez idáig nem firtatta, és kételyek nélkül elfogadta az árakat jóváhagyó önkormányzati testület, de most itt az idő, hogy bebizonyítsa, valóban a városlakók érdekeit szolgálja. A díjkalkuláció elemeinek alapos átvizsgálására, részletes elemzésére, esetleges elutasítására meg van a lehetősége. Csupán élni kell vele, s erre biztatja az érintetteket a „törvényhozó” is.

Az új presszió az országos hulladékgazdálkodási terv előre vitelét, a lerakásra kerülő hulladék mennyiségének csökkentését hivatott szolgálni, mérsékelve a profitra éhes, többnyire multi szolgáltatók „étvágyát”.

Jó lenne, ha egyszer már nem az igénybevételére kényszerülő lakossággal viseltetnék a fejlesztések negatív ódiumát, s valóban az ország lakók és környezetük profitálna a nem csekély összegekbe kerülő fejlett hulladékgazdálkodásból.

 A tendenciát érzékelve sajnos továbbra is szkepticizmussal tekintek a jövőbe, mert úgy látom, a kordé változatlanul a szamár előtt halad.

A jelen gazdasági helyzetben hathatós uniós és kormányzati támogatás nélkül sem a lakók, sem az önkormányzatok, de még a kis és középvállalkozások sem lehetnek fizetőképes vevői a szükséges, és elkerülhetetlen, de pillanatnyilag a „túlélési” feltételek végére sorolandó nyugati szintű köztisztasági szolgáltatásnak.

Aki ennek ellenkezőjét állítja, annak orrára csúszott a sapkája, vagy lövése sincs a valós helyzetről.            

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr273259673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Helóta 2011.10.06. 13:10:07

Nagyatád Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2011. szeptember 1-i ülésén jóváhagyja a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltató kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás engedélyokiratát, valamint a közbeszerzési eljárás fajtáját, egyben felhatalmazza a polgármestert az engedélyokirat aláírására, a közbeszerzés elindítására.

A tervezett beszerzés kezdő időpontja 2012. január 1., befejezése 2021. december 31, azaz 120 hónap.

Nagyatád Város Önkormányzata és a Saubermacher-Pannónia Hulladékgyűjtő Kft-vel 1996. július 31. napján 10 évi időtartamú, a települési szilárd hulladék gyűjtésére, szállítására, továbbá a szegélyzett szilárd burkolatú utak gépi seprésére, mosására, a téli hó takarításra és síkosság mentesítésére irányuló közszolgáltatási szerződést kötöttek egymással.

A szerződést pályázati eljárás nélkül az Önkormányzat további öt évre meghosszabbította, de ez a szerződés is lejár ez év végén.

Az éves szolgáltatási díjfizetési kötelezettsége az önkormányzatnak 72 millió Ft/év, azaz hatmillió havonta.

Ebből az elfogadott csomagból sürgősen ki kell venni a hulladékkezelési tevékenységet, s így maradna a köztisztaság, illetve a hulladékgazdálkodási pályázatot csak egy évre lenne szabad kiírni.

Bakos József írásaiból tudjuk, hogy a polgármester íróasztalára kerülnek reggelente kinyomtatva az új blogbejegyzések, a hivatalban rendszeresen olvassák, kommentezik is azokat, így nem is kell külön leveleket írni a döntéshozóknak, amely egyéb előnyei mellett jelentősen javíthatja az önkormányzati munka hatékonyságát is.

Ezért javaslom a Tisztelt Képviselő-testületnek, soron kívül vonja vissza, vagy módosítsa a fenti döntést, nehogy megint beleszaladjon egy nemkívánatos sallerbe, vagy kokiba.

Ha első kézből még nem értesültek volna – pedig az utóbbi időben, szokványban igénybe veszi a felső vezetés kis mór Brutusunk végrehajtói közreműködését levadászási akcióihoz -, úgy szívesen megosztom önökkel az MTI tegnap délutáni jelentését, mely szerint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás 2013. január 1-jétől állami kézbe kerül, és csak olyan gazdálkodó szervezetek végezhetik, amelyek többségi állami, illetve önkormányzati tulajdonban vannak.

Az új hulladékgazdálkodási törvény tervezete szerint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás az ingatlanokról a szolgáltató szállítóeszközén végzett hulladékszállítást jelenti. Az ezt végző cég a biológiailag lebomló hulladékot elkülönítetten kezeli, lomtalanít, gyűjtőhelyet és lerakót üzemeltet, továbbá válogatóművet működtet.

A hatályos begyűjtési engedélyek 2012. szeptember 30-án, míg a hulladékszállítási engedélyek 2012. december 31-én hatályukat vesztik.

A következő naptól az állami - önkormányzati - cégek lépnek a helyükbe. E cégek létrehozásának költsége beépül a közszolgáltatás díjába!

A törvénytervezet szerint nemcsak a szolgáltatás működtetéséhez szükséges folyamatos ráfordításokat, hanem a szolgáltatás megkezdéséhez, majd a folytatásához szükséges beruházási költségeket, továbbá a bezárt lerakók rekultivációját is tartalmaznia kell a díjnak!

A díjat egy évre, ingatlanonként határozza meg - rendeletben - az önkormányzat.

Namármost joggal vethető fel a kérdés mennyi is lesz a szemétdíj, melyik önkormányzat cégének fogja a nagyatádi lakosság megfizetni a szemétdíjban a cégalapítás, a működtetés, a beruházások, az elsunnyogott szeméttelepi rekultiváció költségét?

Miért kellett annak idején felszámolni a tevékenységet, a szeméttelep üzemelési jogát átadni, a rekultiváció elvégzésési kötelezettségének elszabotálásához aktívan aszisztáli?

Kinek hajtott, hajt most is mindez hasznot?

Miért nem vizsgálódik a belyi elszámoltatási biztosnak magát kikiálltó alpolgármester?

A mi "tisztaság csinálónk" labanc cég helyett most már jöhet az echte somogyi KGV Zrt.? Ez is a Paktum része volt?

Nem lett volna jobb az elmúlt 15 év alatt az elbokázott 3 millárd jó magyar forint adósság egy részéből, valamint a szemét, a koncessziós díj extra milliárdos profitjából egy saját céget gründolni? Akkor, s most sem kellenne külföldre, s más bürgermeisterhez talicskáznia a Muskátlis Brutusnak a denariusokat, hanem hozzánk hordanák a szorgos méhecskék az a sűrű forintot.

Ja, ehhez talán nem népművelő, foxi-maxi végzettségű vezető kellene.

Várom kiváncsian a bölcs döntéshozók saját véleményét és felvállalt döntését.

civil48 2011.10.15. 15:45:15

A blogot és a kommentet olvasva az első gondolatom azt volt, hogy nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal?. Mert, bizony nem tudja.
Szerződés kötünk 10-15-évre, akkor amikor tervezet szerint 2013-ban „magyarosítani” szándékozunk az osztrák cégek kezében lévő hulladékgazdálkodást? Itt is pécsi mintára akarunk cselekedni : erőszakkal „visszafoglalunk” egy év mulva, és majd a bíróság mondja ki, hogy mennyi is az annyi, amit kártérítésként kell fizetni , - ebben a történetben a „sógoroknak” ?

(Csak úgy mellékesen jegyzem meg: azt a 7 milliárd franciáknak fizetendő kártérítést, - amit a pécsi vízmű tulajdonoscseréje hozott az ottani önkormányzat számára, - megfizetése után ki fogja „leülni”, mint a meggondolatlanul kárt okozó döntésért járó büntetést?)

Az a kérdésfelvetés, hogy miért is kellett a nagyatádi hulladék-telepre hordani a környék összes hulladékát azzal, hogy mielőbb beteljen, - vajon kinek az érdeke volt, és miért? Jó döntés volt. Valakinek, valakiknek. Ma már érezzük (mint lakosság) ennek a döntésnek a „hozadékét”: a nagyobb összegű szemét-számlát.
De, az elszabotált hulladék-lerakók rekultivációja, majd az új regionális lerakók, és mint most Helotától frissiben hallani: az államosított szemétszállítás létrehozásának a költségeit is ki kell „számlázni”! A tisztelt, igénybevevőnek, a lakosságnak.!

Teljesen igaza van Helotának a kérésfelvetéseivel: „Kinek hajtott, hajt most is mindez hasznot?”
Miért jó ez a fatornyos falunknak?: „Ja, ehhez talán nem népművelő, foxi-maxi végzettségű vezető kellene.”!
Miért is vannak és kit képviselnek a képviselőink? „Miért nem vizsgálódik a belyi elszámoltatási biztosnak magát kikiálltó alpolgármester?”

Az én kérdésem, ezeken túl már csak az: Miért nem hallani az ilyen zsebbenyúló kérésekről a helyi televízióban semmit? Csak nem az is polgármester-fényező híradó?
Miért nem hoz létre az „ellenzéki” fidesz-frakció egy pártfüggetlen tv-t? Védett státuszu (nem polgármesterfüggő) vezetővel, riporterekkel! Úgy, demokratásan!
.........................
Az ingerküszöb Nagyatádon konvergál a O-hoz!
süti beállítások módosítása