Mára már bizonyára minden postaládában landolt egy-egy szórólap a várost vezető csapatok, illetve képviselőik régi-új jelmondatával. Az esetlegesen lemaradtaknak idézem;
„EGYÜTT TOVÁBB NAGYATÁDÉRT”, illetve „BÍZZON A FIDESZBEN, CSAK A FIDESZ”
Az éltesebb választópolgárok mellett az ifjabb szavazópolgárok közül is hallhattak már néhányan az elhíresült Rózsadombi paktumról, a magyarországi rendszerváltás elsikkasztásának egyik meghatározó tényezőjéről.
Az 1989 márciusában, titokban megkötött megállapodásról a kilencvenes évek elején már lehetett hallani, s többek között Lakatos Pál újságíró (a rádiós Vasárnapi Újság felelős szerkesztője) írásában is közreadta a 20 pontos megállapodást, melynek értelmében a szocialista elit átmenthette pozícióit az új rendszerbe.
Az átalakulásnak titulált korrupt világról, a nemzeti vagyon ”lenyúlásáról” rántotta le a leplet a paktum nyilvánosságra hozása, s bár máig tagadják létezését, ill. valódiságát, az elmúlt negyedszázad történései alapján ki-ki eldöntheti magában, mi lehet az igazság.
A kétoldalú „szerződés” dokumentumának aláírói listája is figyelemre méltó, ezért aki számára ismeretlen a történet, s felkeltettem kíváncsiságát, az interneten a címszó alatt bőséges irodalomból tájékozódhat.
Bevezetőnek ennyi talán elég is, hisz mind a Rózsadomb, mind Lakatos Pál messze van Nagyatádtól, s 1989 is távol van a 2010-ben megesett helyi történetünktől, amit készséggel osztok meg, a választás előtt tájékozódni szándékozó polgártársaimmal.
Bár maholnap ismét a szavazóurnákhoz járulunk tekintettel, hogy lejár a „rendszerváltás” utáni hatodik kormányzati ciklus is, melynek kezdete azért nem olyan rég volt, hogy ne emlékezhetnénk rá.
Négy évvel ezelőtt a zászló, mint mindenütt az országban, Nagyatádon is a FIDESZ-nek állt. Azt nem tudni, hogy a semmiből előbukkant „új” demokraták hol voltak korábban, amikor az ég zengett, s nem volt népszerű narancsosnak lenni, de a lényeg, hogy a KDNP-s párttagok civil bagázsból verbuvált katonákkal sec perc alatt aljas módon (hamis állításokkal) megfúrták a korábbi FIDESZ zongoracipelő csapatát, s törvénytelen módon átvették a győzelem diadalkapujában álló szervezetet. Fittyet hánytak a Fővárosi Bíróság és az Ítélőtábla által hozott, a törvénytelen FIDESZ alapszervezeti feloszlatást kimondó ítéletekre, s mint, aki jól végezte dolgát, illegitim módon beültek a képviselő-testületbe.
A kampány során a szavazókat félrevezetve hangzatos szórólapokon felszólították a regnáló polgármestert; „azonnal állítsa le a nagyatádi polgárok vagyonának elkótyavetyélését! Megbízatása közeli lejártáig ne okozzon több kárt a nagyatádiaknak! Mi megvédjük Nagyatádot! Választások után azonnal hozzálátunk a nagyatádiak vagyonának visszaszerzéséhez. Ki fogjuk vizsgálni az eladásokat, és amennyiben törvénytelenséget tapasztalunk, úgy azonnal megtesszük a szükséges jogi lépéseket a felelősség felderítése érdekében. Védjük meg magunkat és október 3-án zárjuk le a nagyatádiaknak egyre több kárt okozó Ormai korszakot.”
Az ismételten rajtvonalra álló polgármester jelölt (alpolgármester) anno 2010-ben meghirdetett programja így szólt, hogy; „be kell indítani a város gazdaságát, célom a helyi adók felülvizsgálata, a munkahely teremtő vállalkozásoknak pedig adócsökkentés biztosítása. A kórház a nagyatádiaké, és az ő egészségük a legfontosabb. Mindent el fogok követni, hogy még gondolatban se merülhessen fel a város polgárainak hátrányt okozó átalakítás. Pazarlás, a közös vagyon felélése folyt, s néhányan ugyan jól jártak, de a többségnek még a véleményére sem volt kíváncsi senki. Teljes változásra van szükség. Határozott szándékom, hogy – kaposvári példára ingyenessé tegyem a városon belüli közlekedést a kismamák számára, a gyermek megszületésekor minden család kapjon tízezer forint egyszeri támogatást, de ki szeretném szélesíteni az elsősök tankönyvtámogatását is. Tervezem a Nagyatád Kártya bevezetését. Én ugyanis arra vállalkoztam, hogy véghezviszem, amit a nagyatádiak akarnak. Őket képviselem”.
A körülmények kellő ismeretében megfogalmazott szép tervekről, nemes gondolatokról a meghirdetőik is tudták, hogy, annyit érnek, amennyi megvalósul belőlük. Ennek ellenére a tényleges változtatások helyett fennen hirdették; „Új szelek fújnak a testület háza táján, mert az eddigi gyakorlattól eltérően nincs helye a személyeskedésig fajuló vitáknak, az öt-tízórás üléseknek. A jövőben a konstruktív együttműködésre törekedve jobbító szándékkal igyekszünk munkánkat végezni” (Dr. Orbán Csaba FIDESZ elnök).
Mit tesz Isten, ezen utóbbi ugyan csak nemes cél érdekében a „polgári frakció” sebtében asztalhoz invitálta a korábban leváltani szándékolt polgármestert és csapatát (Nagyatádért Egyesület), hogy rózsadombi mintára megalkossa a békés átmenetre szolgáló (gesztenyés-narancsos?) „RINYAMENTI PAKTUMOT”.
Bármilyen hihetetlenül hangzik, a kissé megkésett hír a postaládámban landolt (hitelesnek tűnő) dokumentum, a 2010. október 14-i és 27-i képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvében foglaltak, valamint az elmúlt négy esztendő történései szerint is úgy néz ki igaz.
Aki figyelemmel kísérte az ötödik kormányzati ciklust, az emlékezhet mi mindenért emelt szót a polgári oldalt alkotó egykori „három testőr”. A kórház privatizációtól az előnytelen hulladékszállítási szerződésig, a vízi közmű koncessziós díj felélésétől a polgármester indokolatlan szabadságmegváltásáig, a mértéktelen hitelfelvételtől a szabálytalan rekonstrukciókig, mind hiába, mivel a MI PISTÁNK többségben volt szervilis holdudvara, minden esetben biztosította szavazatával a városvezető akaratának érvényesülését.
A hatodik ciklusban (2010-ben) végre többségbe került polgári oldal a helyzeti előnyének kihasználása helyett, hozzálátott a közös „pecsenyesütéshez”, és KGST módon (kölcsönös előnyök elve alapján) nem firtatták egymás „zsákmányszerzési” törekvéseit.
Ehhez szolgálhatott alapul a szűk körben, zárt ajtók mögött titokban megköthetett „Ormai-Dr. Orbán Cs.” paktum, amihez a „csapattagok” mellett hallgatólag az országgyűlési képviselők (KDNP) is asszisztálhattak. Minden esetre az elmúlt ciklus eseményei és történései ennek valószínűségét nagyban igazolták.
Ahogy az ATV és a Hír TV sem propagálta a Rózsadombi paktumot, úgy sem a helyi OTV. sem a Somogy TV. nem adhatta közre, miben állapodott meg testületileg a kulisszák mögött a „korszakváltást” hirdető helyi FIDESZ.
Hiánypótlásként ezért nézzük (a teljesség igénye nélkül!) miben is egyezhetett meg 2010-2014 közötti időszakra a háttérben, a konstruktív együttműködésre törekvő, Ormai korszakot lezáró új, de az alapszervezeti feloszlatásban leszerepelt illegitim polgári frakció.
Megállapodás
Amely létrejött a FIDESZ-KDNP önkormányzati képviselői és Ormai István polgármester, valamint a Nagyatádért Egyesület önkormányzati képviselői között.
A felek kölcsönösen kinyilvánítják azon szándékukat, hogy céljuk a konstruktív, eredményes önkormányzati, képviselő-testületi munka.
Alapvető céljuknak tekintik Nagyatád gazdasági, társadalmi helyzetének javítását, az önkormányzat pozícióinak erősítését, a közösen kitűzött feladatok megvalósítását.
A célok megvalósításának érdekében
Nagyatád Város Önkormányzati képviselő-testülete megalakulásakor:
Az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatára olyan javaslatot tesz Ormai István polgármester, hogy biztosítsa:
- két alpolgármester választásának lehetőségét oly módon, hogy az egyik a testület tagjaiból, a másik nem testületi tagként megválasztásra kerülhessen.
- a bizottságok száma és elnevezése ne változzon.
Az alpolgármesterek jelölésére Ormai István polgármester megteszi a személyre szóló javaslatát és
- a képviselő-testület tagjai közül Kárpáti Lászlót jelöli alpolgármesternek,
- nem testületi tagként Dr. Ludas Lászlót jelöli alpolgármesternek.
A képviselő-testület FIDESZ-KDNP önkormányzati képviselői, és a Nagyatádért Egyesület önkormányzati képviselői a titkos szavazás során a két jelöltet megszavazzák.
A felek megállapodnak abban és vállalják, hogy a képviselő-testület bizottságainak tagjait és elnökeit az 1. számú melléklet szerint megválasztják, jelölésüket és megválasztásukat nyílt szavazással, szavazataikkal támogatják. Módosító javaslatot, más jelölést nem tesznek, és nem támogatnak.
Megállapodnak abban, hogy a polgármester és az alpolgármesterek juttatásait, költségtérítéseit a most érvényben lévő, képviselő-testületi határozatokban rögzített mértékben fogadják el.
Megállapodnak, hogy a polgármester számára vonatkozó szabályozás szerint az előző megbízatása lejárta alapján megjáró ki nem vett szabadsága megváltását elfogadják.
A képviselő-testület munkája során
A szerződő felek megállapodnak abban, hogy együttműködésük során:
-kölcsönösen figyelembe veszik egymás szempontjait,
- az önkormányzat, a testület, a polgármester szempontjaiból fontos, érdemi témákról, információkról kölcsönösen tájékoztatják egymást,
A felek minden fontos, lényeges önkormányzati témában egyeztetést tartanak és kölcsönösen megállapodásra törekszenek, így különösen:
- fejlesztési célok meghatározása
- a képviselő-testület hatáskörébe tartozó személyi kérdések,
- kitüntetések, elismerések témakörben
Ormai István polgármester a FIDESZ-KDNP önkormányzati képviselőivel minden lényeges, érdemi testületi döntés előtt egyeztetést, megbeszélést tart, vagy képviselőikkel egyeztet.
A felek a hatékony együttműködés érdekében rendszeres egyeztetéseket tartanak, amelyeken a polgármester és a két alpolgármester, szükség szerint a FIDESZ nagyatádi elnöke és a Nagyatádért Egyesület elnöke vesznek részt.
A megállapodó felek közéleti, politikai, önkormányzati munkájukban kölcsönösen tekintettel vannak egymás szempontjaira, szándékaira.
Tartózkodnak a személyeskedő, lejárató, dehonesztáló megnyilvánulásoktól.
Mindezek vonatkoznak a nyilvánosság előtti, s a médiában – sajtóban történő megnyilatkozásaikra is.
A megállapodó felek vállalják, hogy a választási ciklus ideje alatt az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzata alpolgármesterekre, bizottsági struktúrára vonatkozó részeit csak mindkét fél egyetértése esetén módosítják (bizottságok száma, létszáma, elnevezése, tisztségviselők).
A bizottsági elnökök, tagok és külső tagok személyében az őket jelölő szervezet egyetértése nélkül nem kezdeményeznek, és nem valósítanak meg változtatást.
A polgármester tevékenységével összefüggésben a FIDESZ-KDNP képviselői, tisztségviselői:
Semmilyen módon nem korlátozzák munkáját,
- munkavégzésének technikai, tárgyi feltételeit,
- - időbeosztásának, munkavégzésének és távollétének általa történő ütemezését, beosztását,
- - semmilyen módon nem korlátozzák, változtatják meg meglévő hatáskörét, kompetenciáit, döntési jogosultságait.
Személye ellen irányuló, személyeskedő, lejárató politikát nem folytatnak, ilyen megnyilvánulásokat nem tesznek sem a testületi munkában, sem a sajtóban, a nyilvánosság előtt.
Javadalmazását, juttatásait nem változtatják meg. A törvényi szabályozás változása esetén, annak lehetőségét alkalmazva a most meg lévő arányokat, összefüggéseket megtartva biztosítják mind bérét, mind pedig juttatásait.
A polgármester együttműködő partnernek tekinti az alpolgármestereket. Rendszeresen tájékoztatja őket a fontos folyamatokról, témákról.
Megbízza őket olyan feladatokkal, amelyek során az önkormányzatot képviselik.
A fentieket a megállapodó felek, a megállapodást aláírók elfogadják, s a leírtakat érvényesítik és betartják.
A megállapodásban foglaltakat bizalmasan kezelik, azokat nem hozzák nyilvánosságra.
Aláírók: Ormai István, Sasvári Tamás, Dr. Orbán Csaba, Kárpáti László, Dr. Ludas László
AKI NEM HISZI, JÁRJON UTÁNA!
Ugye a fentiek után már érthető, hogy kissebségbe került polgármesterként is miért tudta teljesen uralni a helyi politikát, s miért asszisztáltak a szerződő felek a mutyi szagú hulladékkezelési és rekonstrukciós szerződéskötésekhez, megkárosítva a költségvetést, ill. az adófizetőket. A paktum elsődleges célja nyilvánvalóan a pozíciók és a vele járó juttatások megszerzése, ill. megtartása volt. A költségtakarékosság jegyében törvényileg csökkentett testületi létszám ellenére növelték az alpolgármester, és bizottsági alelnökök számát, valamint azok juttatását.
Az ilyen”korszakváltás” táplálja az erkölcsi, politikai, pénzügyi, társadalmi züllést. Hol van az a fennen hirdetett keresztény nemzeti erkölcsi példamutatás, a közösségi érdekek képviseletére felkent képviselőkből?
Csoda e, ezek után, hogy a helyi közérdekű adatokhoz csak perek, ill. bírósági tárgyalások garmadája útján lehet hozzájutni? Elvárható e a testülettől, hogy rákérdezzen a polgármesterre; Mire fel kap több százezres „ajándék” szolgáltatást a nyertes szolgáltatótól? Miért a háza építője nyerte a művelődés házának felújítását is?
Miért nincs eredménye a Bárdos iskolai beruházás jogos kötbér és kárigényének a mai napig, s miért módosították a városlakók kárára a hulladékkezelési szerződést, .....stb.?
Mit várhatunk, mire számíthatunk a történtek után a következő ciklusban?
A városunkban is megjelent poligarhák és korrupciós brókerek növekvő térnyerésére?
Az állam illetve kormánypárt kihelyezett strómanjainak korlátlan, és elvtelen hatalom gyakorlására?
Előző jegyzetemben már taglaltam polgármesterünk eddigi tevékenykedésének produktumait, s a fentiekben megismerhettük kihívója valódi törekvéseit, igazi céljait, melyek köszönő viszonyban sincsenek korábbi ígéreteivel.
Az október 12-i rajtvonalról hárman startolnak!
Nos, TISZTELT POLGÁRTÁRSAK, a helyzet értékelése alapján lehet VÁLASZTANI!