Anno az Osztrák-Magyar Monarchia sorozó bizottságai által használt címbéli bélyegző mondta ki a verdiktet a nem megfelelő katona jelöltekről, hogy ALKALMATLAN!
A legutóbbi soros testületi ülésen a polgári frakció állította ki magáról az alkalmatlansági bizonyítványt, amikor tájékozatlanságáról, változatlan felkészületlenségéről tett tanúbizonyságot.
Miközben Taranyban, Siófokon, Nagykanizsán, stb. állt a bál, és a testületek igyekeztek érvényt szerezni a többségi (lakossági) érdekeknek, addig a helyi képviselők arra várnak, hogy a sült galamb a szájukba repüljön.
Tohuvabohu a képviselői fejekben és a törvénykezési rendszerben egyaránt, de ez nem menti fel városatyáinkat a kellő időben történő hathatós intézkedések alól.
Miközben az illetékes államtitkár a 2012. áprilisi díjak+ esetleges 2013 évi 4,2%-os emelés összegéből tervezi a rezsicsökkentést, addig a Nagyatádon is szolgáltató régi-új, de már önkormányzati cég Nagykanizsán, a 2011. évi díjat hirdeti a drasztikus csökkentés alapjául. Természetesen, „nyugtával a napot” mert ki tudja, mi realizálódik belőle, de arról szó nem esett a helyi testületin, hogy Nagyatádon mi lesz július 1-től. Helyette láthattuk, hallhattuk az újabb totojázást.
Bevezetésül jegyzőasszonyunk elismételte azokat a hulladékkezeléssel kapcsolatos jogszabályi változásokat, melyek már egy-másfél éve ismertek (díjmegállapítás elvétele az önkormányzatoktól, korlátozott 2013. évi díjemelés, többségi önkormányzati vagy állami tulajdonú cégek szolgáltatási jogosítványa ez évtől, stb.).
Ezt követően elmondta, hogy végig nézték és valóban vannak kisebb edények a 120 literesnél, de a vizsgálata alapján a javasolt 80 l-es szabványedényt találta alkalmasnak bevezetésre (a jogszabályokra tekintettel). Számára kérdéses, hogy van e lehetőség 50 l-es szabványedény bevezetésére. A polgármester később megkontrázva felteszi a kérdést, van e ilyen edény, szabványos e? Nem vicc, ezek így hangoztak el.
Tették mindezt a képviselők „altatására” annak tudatában, hogy közben az is elhangzott, hogy korábban tíz éven át jól működött a korábbi 50 l-es edényzetet is tartalmazó rendszer.
Ugyan már nem egyszer leírtam, de muszáj megismételnem. A gyártók és a jelenlegi szolgáltató „termékpalettáján” szerepel (sok éve) az 50 l-es SZABVÁNY edény, s működési, illetve szolgáltatási területén, több helyen is alkalmazza. A szabvány nem lehet kérdés, mert a gyűjtést végző speciális járművek ürítő szerkezete szabvány edényt „igényel”, s éppen ezért a szolgáltatók valamennyien csak „alkalmas” edényt használnak.
Ebből a méretből készlettel kell rendelkeznie (ha közben máshol ki nem helyezte), mivel a Nagyatádról és környékéről begyűjtött korábban használatos 50 l-es kukákat luxus lett volna kidobnia.
Az előterjesztő által javasolt 80 l-es edény létezik ugyan a gyártók palettáján, de a korábbi/jelenlegi szolgáltató kínálatában nem szerepel, s nem is használja. Elfogadtatása, használatának bevezetése üzleti szempontból kedvezőbb a szolgáltatónak (mivel a 120-nál kisebb, de az 50-nél nagyobb), viszont a beszerzés költségét (cca. 20 millió Ft.) természetszerűleg áthárítja a megrendelőkre.
A következőkben megtudhattuk, hogy a változóban lévő jogszabályi környezetben nem lenne szerencsés, konkrétan nem lehet módosítani a rendeletünket, mert az közbeszerzési eljárás része volt.
Kell egy kis idő mondta a polgármester. Napjainkban is változnak a jogszabályok, szerencsétlen lenne most döntést hozni. A változtatást rendeletbe kell foglalni, és a szolgáltatóval el kell fogadtatni. Új tényező, hogy új szolgáltatási szerződést kell kötni. Kérdés, kivel? A jelenlegivel, vagy pályáztatni kell? Álláspontom, hogy jelen formájában a rendszer nem igazságos, mert aránytalan a keletkezett hulladék és a fizetendő díj!
No, csak mire ez a nagy „jogkövető” magatartásra való utalás, igyekezet?
Mikor a jelenlegi szerződést múlt év márciusában a díjemelési moratórium idején megkötötte az önkormányzat, már köztudott volt, hogy a multiknak leáldozott, s önkormányzati, ill. állami többségi tulajdonú cégek veszik át a lakossági hulladékgyűjtés szerepét. Testületünk ennek és a moratórium ellenére a korábbi szolgáltatóval megkötötte tíz évre a szolgáltatási szerződést, miközben „átstrukturálta” a díjszabást, s 33%-os díjnövekedést sózott a helyi lakosok nyakába. Néhány hónap múlva mindenki értesülhetett arról, amit a bennfektessek már korábban tudtak, hogy Nagykanizsa önkormányzata megvásárolta a külföldi tulajdonú szolgáltató céget.
A vételár ismert, de a háttér mutyik nem. KI, vagy kik jártak jól? Egy cég értékét (árát) jelentősen emeli egy tíz évre szóló, nagy piacra kötött szerződés. A vevő meg is fizette, majd rögvest elkezdte áthárítani kuncsaftjaira a költségeket. Országszerte többen is megtették a díjemelések megrendelőkre történő áthárítását, ezért a zűrös, zavaros helyzet, melyet a kormány a szolgáltatás területén általánosan végrehajtandó „rezsicsökkentéssel” szándékozik orvosolni.
A lakóközösségek, és a lakásonkénti számlázás problematikája (rezsicsökkentés kimutatására szolgáló?) műbalhé. A szolgáltató a nyilvántartások kezelésére státuszokat kényszerül létesíteni, s ennek költsége mellett jelentősen több kiadásra kényszerül a megemelkedő boríték, számla, csekk, postaköltség, hátralékos felszólítások, hatósági eljárások, stb. költsége miatt, amit természetszerűen beépít a szolgáltatás díjába. Már említettem, hogy érthető okokból Kanizsán a lakóközösségeknek számláznak, s a lehetőség mindenütt fennáll, csak élni kell vele. A társasházak többségének Szervezeti és Működési Szabályzata egyébként is közös edényhasználatot, és közös fizetést rögzít, amit Nagyatádon figyelmen kívül hagytak.
Ami a jogszabályi változásokat, és a szerződés kötést/módosítást illeti, a kifogás nem akadály az azonnali lépések megtételében, mert a cégvásárlás nincs befolyással az érvényes szerződésre, s nem kérdéses az új tulajdonos működési engedélyének beszerzése sem.
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, illetve a Somogy Megyei Kormányhivatal állásfoglalása 50 l-es kuka ügyben még nem érkezett meg, ezért nem tudom mire vélni az elkövető Mea culpáját. Közelednek a választások? A kampány ugyan beindult, de szerintem még arrébb van, s addig még sok minden történhet. Mire hát ez a nagy igyekezet, hogy kimondatlanul beismeri az „előterjesztő” a korábbi bűnét, s ha botladozva is, de kinyilvánította elszántságát a kezdetektől jogos kritika orvoslására?
„Legyen kisebb edényzet minél előbb. Lépjünk előre. Fejezzük ki azt a kifejezett akaratunkat, hogy Nagyatádon érvényesítsük a kisebb edényzet bevezetését. Keressük meg a szolgáltatót, hogy a gyakorlati megvalósítást készítse elő. A testület egyet ért azzal, hogy Nagyatádon a lehető leghamarabbi időpontban 120 literesnél kisebb edény (szóvivői kiegészítés; 50 l-es!) kerüljön bevezetésre. Ez a képviselő testület akarata, EZT AKARJUK!”
Mondta a polgármester, s nem a polgári frakció. Ki érti ezt?
Tisztelt FIDESZ köntösbe bújt civil képviselők!
A választás ugyan még odébb van, de a végső megmérettetésig az elvárható teljesítmény elérése céljából nem ártana ellátogatniuk a szomszédos Tarany polgármesteréhez, s egy kis leckét venni kurázsiból.