HTML

Nagyatádi egyenes beszéd

"A hír szent, a vélemény szabad"

Friss topikok

  • Prof. Wurm: Ez egy érdekes és főleg tanulságos választás volt az összes országos párt számára. A véleményem ny... (2022.04.17. 20:04) Mi történt velünk?
  • bakos.jozsef: @újnagyatádot: Tisztelt "ELNÖK"(?) Úr! Sajnálom, hogy nincs annyi vér a pucájában, hogy névvel fej... (2020.02.26. 22:26) NESZE NEKED NAGYATÁDI VÁLASZTÓPOLGÁR!
  • Nepcsi: Nem kívánok Bakos József és Prof Wurm múltfeltáró eszmecseréjének döntnöke lenni, de az bizonyos,... (2020.02.10. 20:29) MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA"!
  • stb.: E cikkről eszembe jutott a Titkok könyvtára (The Librarian) című film Noah Wyle főszereplője, aki ... (2020.02.09. 09:14) A MI PISTÁNK és az "Ő ÖNKORMÁNYZATA". II.
  • Nepcsi: Ne feledjük azt sem el, hogy a "Mi Pistánk"első sürgős vagyonértékesítő lépései során gazdaságtala... (2019.12.17. 18:23) Janus-arcú MI PISTÁNK?

Linkblog

Anno az Osztrák-Magyar Monarchia sorozó bizottságai által használt címbéli bélyegző mondta ki a verdiktet a nem megfelelő katona jelöltekről, hogy ALKALMATLAN!

A legutóbbi soros testületi ülésen a polgári frakció állította ki magáról az alkalmatlansági bizonyítványt, amikor tájékozatlanságáról, változatlan felkészületlenségéről tett tanúbizonyságot.

Miközben Taranyban, Siófokon, Nagykanizsán, stb. állt a bál, és a testületek igyekeztek érvényt szerezni a többségi (lakossági) érdekeknek, addig a helyi képviselők arra várnak, hogy a sült galamb a szájukba repüljön.

Tohuvabohu a képviselői fejekben és a törvénykezési rendszerben egyaránt, de ez nem menti fel városatyáinkat a kellő időben történő hathatós intézkedések alól.

Miközben az illetékes államtitkár a 2012. áprilisi díjak+ esetleges 2013 évi 4,2%-os emelés összegéből tervezi a rezsicsökkentést, addig a Nagyatádon is szolgáltató régi-új, de már önkormányzati cég Nagykanizsán, a 2011. évi díjat hirdeti a drasztikus csökkentés alapjául. Természetesen, „nyugtával a napot” mert ki tudja, mi realizálódik belőle, de arról szó nem esett a helyi testületin, hogy Nagyatádon mi lesz július 1-től. Helyette láthattuk, hallhattuk az újabb totojázást.

Bevezetésül jegyzőasszonyunk elismételte azokat a hulladékkezeléssel kapcsolatos jogszabályi változásokat, melyek már egy-másfél éve ismertek (díjmegállapítás elvétele az önkormányzatoktól, korlátozott 2013. évi díjemelés, többségi önkormányzati vagy állami tulajdonú cégek szolgáltatási jogosítványa ez évtől, stb.).

Ezt követően elmondta, hogy végig nézték és valóban vannak kisebb edények a 120 literesnél, de a vizsgálata alapján a javasolt 80 l-es szabványedényt találta alkalmasnak bevezetésre (a jogszabályokra tekintettel). Számára kérdéses, hogy van e lehetőség 50 l-es szabványedény bevezetésére.  A polgármester később megkontrázva felteszi a kérdést, van e ilyen edény, szabványos e? Nem vicc, ezek így hangoztak el.

Tették mindezt a képviselők „altatására” annak tudatában, hogy közben az is elhangzott, hogy korábban tíz éven át jól működött a korábbi 50 l-es edényzetet is tartalmazó rendszer.

Ugyan már nem egyszer leírtam, de muszáj megismételnem. A gyártók és a jelenlegi szolgáltató „termékpalettáján” szerepel (sok éve) az 50 l-es SZABVÁNY edény, s működési, illetve szolgáltatási területén, több helyen is alkalmazza. A szabvány nem lehet kérdés, mert a gyűjtést végző speciális járművek ürítő szerkezete szabvány edényt „igényel”, s éppen ezért a szolgáltatók valamennyien csak „alkalmas” edényt használnak.

Ebből a méretből készlettel kell rendelkeznie (ha közben máshol ki nem helyezte), mivel a Nagyatádról és környékéről begyűjtött korábban használatos 50 l-es kukákat luxus lett volna kidobnia.

Az előterjesztő által javasolt 80 l-es edény létezik ugyan a gyártók palettáján, de a korábbi/jelenlegi szolgáltató kínálatában nem szerepel, s nem is használja. Elfogadtatása, használatának bevezetése üzleti szempontból kedvezőbb a szolgáltatónak (mivel a 120-nál kisebb, de az 50-nél nagyobb), viszont a beszerzés költségét (cca. 20 millió Ft.) természetszerűleg áthárítja a megrendelőkre.

A következőkben megtudhattuk, hogy a változóban lévő jogszabályi környezetben nem lenne szerencsés, konkrétan nem lehet módosítani a rendeletünket, mert az közbeszerzési eljárás része volt.

Kell egy kis idő mondta a polgármester. Napjainkban is változnak a jogszabályok, szerencsétlen lenne most döntést hozni. A változtatást rendeletbe kell foglalni, és a szolgáltatóval el kell fogadtatni. Új tényező, hogy új szolgáltatási szerződést kell kötni. Kérdés, kivel? A jelenlegivel, vagy pályáztatni kell? Álláspontom, hogy jelen formájában a rendszer nem igazságos, mert aránytalan a keletkezett hulladék és a fizetendő díj!

No, csak mire ez a nagy „jogkövető” magatartásra való utalás, igyekezet?

Mikor a jelenlegi szerződést múlt év márciusában a díjemelési moratórium idején megkötötte az önkormányzat, már köztudott volt, hogy a multiknak leáldozott, s önkormányzati, ill. állami többségi tulajdonú cégek veszik át a lakossági hulladékgyűjtés szerepét. Testületünk ennek és a moratórium ellenére a korábbi szolgáltatóval megkötötte tíz évre a szolgáltatási szerződést, miközben „átstrukturálta” a díjszabást, s 33%-os díjnövekedést sózott a helyi lakosok nyakába. Néhány hónap múlva mindenki értesülhetett arról, amit a bennfektessek már korábban tudtak, hogy Nagykanizsa önkormányzata megvásárolta a külföldi tulajdonú szolgáltató céget.

A vételár ismert, de a háttér mutyik nem. KI, vagy kik jártak jól? Egy cég értékét (árát) jelentősen emeli egy tíz évre szóló, nagy piacra kötött szerződés. A vevő meg is fizette, majd rögvest elkezdte áthárítani kuncsaftjaira a költségeket. Országszerte többen is megtették a díjemelések megrendelőkre történő áthárítását, ezért a zűrös, zavaros helyzet, melyet a kormány a szolgáltatás területén általánosan végrehajtandó „rezsicsökkentéssel” szándékozik orvosolni. 

A lakóközösségek, és a lakásonkénti számlázás problematikája (rezsicsökkentés kimutatására szolgáló?) műbalhé. A szolgáltató a nyilvántartások kezelésére státuszokat kényszerül létesíteni, s ennek költsége mellett jelentősen több kiadásra kényszerül a megemelkedő boríték, számla, csekk, postaköltség, hátralékos felszólítások, hatósági eljárások, stb. költsége miatt, amit természetszerűen beépít a szolgáltatás díjába. Már említettem, hogy érthető okokból Kanizsán a lakóközösségeknek számláznak, s a lehetőség mindenütt fennáll, csak élni kell vele. A társasházak többségének Szervezeti és Működési Szabályzata egyébként is közös edényhasználatot, és közös fizetést rögzít, amit Nagyatádon figyelmen kívül hagytak.

Ami a jogszabályi változásokat, és a szerződés kötést/módosítást illeti, a kifogás nem akadály az azonnali lépések megtételében, mert a cégvásárlás nincs befolyással az érvényes szerződésre, s nem kérdéses az új tulajdonos működési engedélyének beszerzése sem.

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, illetve a Somogy Megyei Kormányhivatal állásfoglalása 50 l-es kuka ügyben még nem érkezett meg, ezért nem tudom mire vélni az elkövető Mea culpáját. Közelednek a választások? A kampány ugyan beindult, de szerintem még arrébb van, s addig még sok minden történhet. Mire hát ez a nagy igyekezet, hogy kimondatlanul beismeri az „előterjesztő” a korábbi bűnét, s ha botladozva is, de kinyilvánította elszántságát a kezdetektől jogos kritika orvoslására?

„Legyen kisebb edényzet minél előbb. Lépjünk előre. Fejezzük ki azt a kifejezett akaratunkat, hogy Nagyatádon érvényesítsük a kisebb edényzet bevezetését. Keressük meg a szolgáltatót, hogy a gyakorlati megvalósítást készítse elő. A testület egyet ért azzal, hogy Nagyatádon a lehető leghamarabbi időpontban 120 literesnél kisebb edény (szóvivői kiegészítés; 50 l-es!) kerüljön bevezetésre. Ez a képviselő testület akarata, EZT AKARJUK!”

Mondta a polgármester, s nem a polgári frakció. Ki érti ezt?

Tisztelt FIDESZ köntösbe bújt civil képviselők!

A választás ugyan még odébb van, de a végső megmérettetésig az elvárható teljesítmény elérése céljából nem ártana ellátogatniuk a szomszédos Tarany polgármesteréhez, s egy kis leckét venni kurázsiból.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenesbeszed.blog.hu/api/trackback/id/tr85387352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S.O.S 2013.07.02. 23:50:40

Jó reggelt Nagyatád!
Ébresztő doktorok!
Jó napot Kormányhivatal!

KÚRIA Köf.5.016/2013/4.számú határozatának kivonata

1. A Kúria Önkormányzati Tanácsa megállapítja, hogy Heves Város Önkormányzatának a 26/2012. (XII.28.) Ör. 1. §-ával módosított – 9/2001. (V.29.) ör.3. mellékletének I. és II. része törvényellenes, ezért e rendelkezéseket 2013. január 1. napjára visszamenő hatállyal megsemmisíti.
1. A Hgtv. 23. § f) pontja 2013. január 1-jét megelőzően a következőképpen rendelkezett: a települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg az ingatlantulajdonost terhelő díjfizetési kötelezettséget, az alkalmazható díj legmagasabb mértékét, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények eseteit vagy a szolgáltatás ingyenességét. 2013. január 1-jétől jogalkotói hatáskörrel nem a települési önkormányzat képviselő-testülete, hanem a miniszter rendelkezik.

2. Az érintett önkormányzat az Ör. 3. melléklet I. rész a) pontját a 2012. december 28-án kihirdetett és 2012. december 30-án hatályba lépett 26/2012. (XII. 28.) önkormányzati rendelet 1.§-ával állapította meg Az indítványozó ugyanakkor nemcsak a 3. melléklet I. rész a) pontjának, hanem az I. rész egészének [így b) pontjának, amely „a közületi kommunális szilárd hulladék összegyűjtésének, szállításának, ártalmatlanításának díja rendszeres szolgáltatáson belül” címet viseli], valamint 3. melléklet II. - „A konténeres szemétszállítás díja a következők szerint alakul című” - részének is kérte a törvényességi vizsgálatát és megsemmisítését. Az Ör. 3. melléklet I. rész b) pontjának és II. részének szövegét az önkormányzat korábban – nem a 2012. december 28-án kihirdetett rendeletében - állapította meg, azonban e szabályok is a hulladékkezelési közszolgáltatás díj tárgykörben rendelkeznek.
A Htv. 47. § (4) bekezdéséből és 88. § (3) bekezdés b) pontjából egyértelműen következik, hogy a települési önkormányzatoknak a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapítására vonatkozó jogalkotói hatásköre 2013. január 1-jén megszűnt. Tehát az érintett önkormányzat amikor 2012. év végen megalkotta az Ör. 3. melléklet I. rész a) pontját ezt annak tudatában tette, hogy 2013. január 1-jétől ebben a tárgyban a rendeletalkotási hatásköre úgy szűnik meg, hogy más – a miniszter kap - erre felhatalmazást. Az Ör. I. rész b) pontjának és II. részének 2013. január 1. után történő hatályban tartása szintén a Htv. hatálybalépését követő időszakra esik már.

3. A Htv. 91. § (2) bekezdés szerint a 88. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott (miniszteri) rendelet hatálybalépéséig a közszolgáltató a 2012. december 31-én alkalmazott bruttó díjhoz képest legfeljebb 4,2%-kal megemelt mértékű díjat alkalmazhat. A fenti törvényi rendelkezések alapján az önkormányzat 2013. január 1-jét követő időszakra hatályosan nem alkothatott és tarthatott hatályban hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat megállapító rendeletet, az erre az időszakra vonatkozó Ör.-beli szabály ellentétes a Htv. 47. § (4) bekezdésével és 88. § (3) bekezdés b) pontjával valamint a 91. § (2) bekezdésével.

5. A 64/2008. (III.28.) Korm. rendelet 2. §-a értelmében a közszolgáltatási díjat legalább egyéves díjfizetési időszakra kell meghatározni. A Kúria megítélése szerint e szabály célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapítására jogosult év közben ne változtathassa a díjat, ezáltal a közszolgáltatást igénybe vevők számára előre látható és kiszámítható legyen az alkalmazott díjtétel. Ehhez hasonló szabályt a Htv. is tartalmaz. A Htv. 47. § (1) bekezdése értelmében a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat legalább egyéves díjfizetési időszakra, általános forgalmi adó nélkül számított egységnyi díjtételek szerint kell meghatározni. A Kúria megítélése szerint a fent meghatározott év közbeni módosítás tilalma az ugyanazon jogalkotói hatáskörrel rendelkező szervnek címzett kötelezettséget tartalmazza arra vonatkozóan, hogy maga ne módosítsa év közben az egyszer már általa megállapított díjat. A Kúria megjegyzi továbbá, hogy a Htv. 2013. május 10-én hatályba lépett, a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény 12. §-a által módosított új 91. § (1) bekezdése értelmében a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj legmagasabb mértékét 2013. július 1-jétől 2014. december 31-jéig az e §-ban foglalt eltérésekkel kell megállapítani. A 91. § (2) bekezdés értelmében a természetes személy ingatlantulajdonos részére kiállított számlában meghatározott hulladékgazdálkodási közszolgáltatásért fizetendő szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) nem haladhatja meg a 2012. április 14. napján alkalmazott díj legfeljebb 4,2 százalékkal megemelt összegének 90 százalékát.

Az iránymutató döntés szerint akkor hogyan lehet törvényes Nagyatádon 2012-ben egy éven belül a kétszeres díjemelés?

Miért volt az a nagy sietség év végén az egész országban és Nagyatádon?

A többiről ne is beszéljünk!

Szemétügy a szemét!

S.O.S 2013.07.03. 00:31:15

Bakos Úr, eltévesztette az irányt!

Ne Taranyba küldje a kotyulókat, hanem Rátótra.

Medical malpractika (orvosi műhiba), mondaná a doktor arra az esetre, ha 11 emberből 10 fő kómába esne. A terápiás-pecuniás támogatásnak köszönhetően hosszú ideig mély eszméletlenség állapotában/kómában tarthatók azok, akik pár éve még egészségesnek tűntek.

A 11-es kórteremben a sok doktor és asszisztens várja, hogy valaki szájon csókolja őket (paranormális terápia). Már három éve mély álomba szenderülve időnként meg-megrándul ujjukhoz erősített nyomógombon. Igen! Igen! A kórteremben minden rendben, az ápoltak csendben vannak, a terápia működik, s egy év múlva elkezdik a protokoll szerinti ébresztgetést.

Én inkább malpactica munerisnek, azaz hivatali műhibának nevezném képviselőink mélyaltatását, mert mivel lehetne magyarázni a testület háromévi gazdálkodási tevékenységét mélyen a merülési vonal alattinak minősítő számvevői jelentésnél, vagy a drasztikus szemétrendeletnél nagyobb érdeklődést tanúsítanak a közterületen hagyott kutyaürülék iránt. Ha már Nagyatádon ez fontosabb, mint a gazdálkodási törvénytelenségek sorozatát megállapító vizsgálati jelentés, vagy a saját szemetünk sorsa, díja, akkor tessenek példát venni a spanyol Brunette városatyáinak szellemes döntéséről:

a közterületen eltakarítatlanul hagyott eb végterméket „talált tárgy” tartalom megjelöléssel ellátva kézbesítik a feledékeny gazdinak. Önkéntesek figyelik a veszélyeztetett helyeket, megismerkednek a gazdival, megkérdezik a drága kutyuli nevét, fajtáját, s ezt követően a kutyaregiszterben azonosított gazdi címére vitetik a terméket. Ezzel az akcióval egy hónap alatt 70 %-al nőtt a közterületek tisztasága. Rajta tisztelt képviselők, van mindenre megoldás, csak Nagyatádon is tenni kellene, s nemcsak kutyulni. (starity.hu/magazin/38659-visszakuldik-a-feladonak-az-utcan-hagyott-kutyauruleket/#ixzz2XsOnenTb)

A szemét-témára és kórterembe visszatérve lelki szemeimmel látom, ahogy a képviselők detektívlencsével a kezükben tipródva vizsgálgatják a „szemetes edényzet” méreteit.
Jó, ne legyen 120 literes, mert abba mi is beleférünk, s nem akarunk tanulmányútra menni, de szeretnék egy évvel a választások előtt mi is jobban teljesíteni.

Hát legyen kisebb is, no, de mekkora, ez itt a kérdés!

Lehetne akár a korábbi 50-es is, de az ne legyen, mert azt mi dobtuk ki, s hogy nézne ki, hogy a kidobott kukánkat osztogatjuk. Legyen olyan, amilyen még nem volt!

A fő okosnak kipattant agyából az a fenomenális ötlet: legyen akkora, mint a rátóti csikótojás!

- Én csak a Kinder tojást ismerem, közepén kisméretű kukával, akadékoskodott Kukácska, de Morgó letorkollja:
- Te, Kuka, azt sem tudod, hogy az új nemzeti kuka 80 literes, majdnem akkora, mint a magyar akó.
- De az az akó akkora, mint a félhektó, azaz, mint a régi kuka, mondja Vidor.
– Na, jó, akkor legyen pesti mérő, vagy csak egyszerűen nyócvanliteres, nem lehet veled vitatkozni.

Tudorka ekkor lezárva a vitát javasolja, hogy kérjék fel őt nagy tisztelettel, szerezze be a legnagyobb csikótojást, a pénz nem számít – az őszi költségvetési rendeletbe majd beállítjuk, az ÁSZ meg csak 2017 körül várható -, s nyár végéig felváltva üljék meg, nézzük meg mekkora kukánk lesz szüretre!

A kotyulásért külön tiszteletdíjat fogunk utólag megzavazni, természetesen szigorúan a valós teljesítmény alapján, s külön kártérítést az esetleges záptojásokért kedves Béláim.

- Nemhiába, ő a Tudorka, mondja sikoltozva Szende, miután Szundi felébredve kérdi mi történt?

- Web kamerát is telepítsünk a csikótojás fölé, hogy youtube reklámbevételből kifizethessük az új hiteleinket, modja főkincstárnok, de a világra jövő kis kuka személyiségi jogaira tekintettel - mivel a kis kuka nem közszereplő -, a javaslatot a testület elvetette.

A kutyulást, parton az próbaülést követően a közönség hangos bekiabálással követeli, hogy az OTV közvetítse élőben a kotyulást, nagyon sokan kíváncsiak a kőtésre, legfeljebb takarják ki a személyiségi jogokat.

Nos, ennyit a mi 11-es kórtani ülésünkról, illetve akikre büszkék vagyunk mi itt a leendő nagyatádi csikótojás kotyulásos fesztiválon.

Kórtermi kotyulás jegyzőkönyvének hitelé ül: le Jegyző
süti beállítások módosítása