A bizonyítványosztásig ugyan még bő egy év van hátra, de a csütörtöki soron kívüli testületi ülésen megtartott próba érettségin a város képviselő testülete alapjában véve megbukott.
A felkészületlen képviselő csoport a neccesnek ítélt első adogatás után a másodikat határozottan autra ütötte. Július 2-i „Untauglich!” címszó alatt már nem először észrevételeztem a polgári (civil) frakció alkalmatlanságát a város vezetésére, de a tegnapi ülésen látottak, hallottak ismételten megerősítették meglátásomat.
A történtek lényege, hogy a Nagyatádi Kulturális és Sport Központ igazgatói beosztására kiírt pályázatra a július 1-én lejárt határidőig egy pályázat érkezett a korábbi Művelődési Központ igazgatója részéről.
Mivel a véleményező bizottság egyhangúan támogatta a pályázó vezetői programját, s sem a polgármesterhez, sem a jegyzőhöz semmiféle előzetes kifogás nem érkezett, az előterjesztés határozati javaslata szeptember 1. napjától intézményvezetői magasabb vezetői beosztást javasolt 2018. augusztus 1 napjáig a pályázó részére.
Szerdai jegyzetemben utaltam a „felbujtóra”, aki „Necces kinevezésre készülnek Nagyatádon”, című cikkében a kaposvarhirado.hu-n hosszasan ecseteli a jelölt nacionáléját, nem fukarkodva az epés megjegyzésekkel sem. A testületi-ülést megelőző „új információ” elbizonytalanította a polgári képviselő csoport tagjait, ezért a képviselő alpolgármester miután megdicsérte a pályázatot, azzal a javaslattal állt elő, hogy érvénytelenítsék a pályázatot. Tette ezt minden előzetes tájékozódás, és kellő meggyőződés nélkül.
A megilletődött csoportról lerítt a bizonytalanság, s érzékelni lehetett, hogy az ülést megelőzően a forró dróton alfa parancs érkezhetett, mely szerint az előterjesztést nem szabad támogatni, illetve megszavazni. A csonka „frakció” összezárt ugyan, de sánta érvelésük mellett maguk sem tudták mit is akarnak, és hogyan tovább.
A polgármester szokásához híven (ezúttal okkal) kiosztotta a megszeppent képviselőket, de a szigorú ukáz hatására ezúttal nem akadt a sorból kilógó képviselő, s a fenyegetődzés sem hatotta meg a renitenskedő csoportot. Érdekes jelenség volt, hogy miközben a szóvivői szerepet átvette egy független (a városi honlapon narancsszínű) képviselő, a kormánypárt által delegált külsős (jogász) alpolgármester az egész napirend alatt néma maradt mind, ha ott sem lett volna. Persze köztudott, hogy mellékesen a pályázó jogi képviselője, ezért dukált neki a Néma Levente szerepe. Az ülés előtti „összetartáson” azért figyelmeztethette volna társait, hogy ne dőljenek be egy átgondolatlan, hebehurgya ugratásának.
Az ügyben elhangzott pro és kontra érveket hallgatva egyértelmű, hogy a pályázó minden tekintetben megfelelt a feltételeknek, s semmiféle akadálya nincs a kinevezésének. Az intézményi összevonásokat, a munkáltatónak anno bejelentett, tudomásul vett, és nem kifogásolt (ezzel tudomásul vett!), majd az ülést megelőzően felvetett és megszüntetett összeférhetetlenséget figyelembe véve a pályázó nem követett el hibát (nem úgy, mint korábban a jegyző és a testület, hogy anno nem észrevételezte, s szüntette meg az összeférhetetlenséget) ezért egy esetleges munkajogi perben jó eséllyel térdeltetheti sarokba a döntéshozókat.
Összességében a tegnapi ülés vihar volt egy pohár vízben. Semmit nem oldott meg, s ráadásul a javaslatot el kellett volna utasítania az előterjesztőnek tekintettel arra, hogy városunk képviselő-testülete az igazgatói pályázat érvénytelenségében nem hozott olyan döntést, amely a szükséges többséget elérte volna. Az új Mötv. 2013. január 1-töl ugyanis minősített többséget kíván!
„ 42.§ A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:2. szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;....50. § Minősített többség szükséges a 42. § 1., 2., 5., 6., 7. pontjában foglalt, továbbá a törvényben és a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott ügyek eldöntéséhez,"
Azaz az 5:3 arányú szavazat elégtelen, mert a minősített többség 11 tagú testületnél 6 igennel van meg. Ha a javaslat nem kapja meg a szükséges többséget, akkor az elutasítottnak tekintendő, azaz a pályázat érvénytelenségét a testület nem szavazta meg. A jelenlegi helyzetben a pályázat elbírálatlan, ezért az elbírálásában kell dönteni.
Mi lenne a célja a kinevezés meghiúsításának? Nos, miután mindenki „Ormai TV”-ként ismeri a Nagyatádi Városi Televíziót, nem nehéz kitalálni, hogy a jövő évi választások előtt milyen fontos lenne kihúzni a sámlit a MI PISTÁNK alól. Egy „más színű” igazgató (netán az ominózus cikk szerzője) mennyivel másképpen tudná prezentálni polgármesterünk eddigi „gyümölcsöző” tevékenységét , s mennyivel másképpen tudná tálalni a polgári képviselő csoport eddigi alulteljesítését.
Tisztelt Polgári Képviselő Urak!
A hajó elment. Tetszettek volna korábban forradalmat csinálni. Alkalom, és helyzet volt bőven, de aki a magas labdákat nem tudja, vagy nem akarja megjátszani, az ne reménykedjen győztes mérkőzésben. Mit keres a televízió egy integrált önkormányzati intézményben, s hogyan lehet ebben a struktúrában közszolgálati? Annak idején a média törvényt sem lapozgatták?
Akkor kellett volna gondolkodni, amikor a polgármester előrelátóan kifundálta, s a bólogató testület jó szokása szerint támogatta. Nem kell minden képviselőnek jogi végzettség, mert három jogász a testületi üléseken több mint elegendő. Ez viszont nem zárja ki azt, hogy a kazánkovács és népi táncos képviselő is felkészüljön a napirendre tűzött előterjesztésekből, s esetlegesen szakemberek segítségét is igénybe véve utána nézzen az előírásoknak.
Bár fennen hirdeti, de téves a polgármester azon hitvallása miszerint; „Nekünk saját magunknak kell megfelelni, nem másoknak. Minket a nagyatádiak küldtek ide, nem egy újságíró”.
Elsősorban a vonatkozó törvényeknek, előírásoknak, másod, harmad, s negyedsorban a választópolgároknak kell megfelelni, s csak aztán önmaguknak.
„Véleménye lehet bárkinek, de a jegyző állapítja meg, hogy törvényes valami vagy nem” mondja a polgármester. Nosza rajta tisztelt képviselők. Kérdezzék meg a jegyzőt, most hogyan tovább?